11 maart 2020 | Interview, On the spot

In gesprek met Jeroen Roose-van Leijden, boulevardmanager woonboulevard Utrecht en centrummanager Utrecht

Zeg je ‘ondernemersvereniging’ en ‘Utrecht’, dan noem je daar in één adem Jeroen Roose-van Leijden bij. Al acht jaar is Jeroen centrummanager van CMU (Centrum Management Utrecht) en sinds vorige week mag hij daar minimaal twee jaar aan vastplakken. Op maandag 2 maart werd Jeroen tijdens de CMU Jaarbijeenkomst opnieuw als centrummanager benoemd. Sinds januari 2020 is Jeroen ook aangesteld als boulevardmanager van woonboulevard Utrecht. Tijd om eens bij te praten met Jeroen.

Jeroen: “Ik ben trots dat ik als centrum- én boulevardmanager een bijdrage mag leveren aan deze bijzondere stad. Het proces in aanloop naar mijn herbenoeming als centrummanager heeft mij doen beseffen dat ik nog heel veel energie te stoppen heb in Utrecht. Het is een stad met veel ambitie, groei en uitdagingen. Ik vind het heel mooi dat ik hier op twee sleutelposities aan mag bijdragen.”

Jong geleerd

Als geen ander weet Jeroen hoe je verschillende belangen van ondernemers kunt verenigen in een gezamenlijk programma. Vlak na zijn studie Technische Bedrijfskunde kwam hij terecht in Zeeland waar hij in opdracht van de ondernemersvereniging in Renesse verantwoordelijk was voor de activiteiten en evenementen in én buiten het piekseizoen. Jeroen: “Ik heb daar in de praktijk geleerd dat een goede dag voor de ene ondernemer (bij mooi of slecht weer) een minder goede dag voor de ander betekent en hoe je op die wisselwerking -in dit geval tussen strand en dorp- inspeelt.”

Na Zeeland kwam Jeroen terecht in Utrecht als winkelstraatmanager. Hij startte in buurt- en wijkwinkelcentra en kwam vervolgens bij CMU terecht, verbond zich in 2015 aan platform de Nieuwe Winkelstraat als expert dat winkelgebieden helpt toekomstbestendig te zijn, ontwikkelde samen met drie collega centrummanagers een opleiding Centrummanagement én startte dit jaar zelf als ondernemer. Waar deze passie voor het ondernemerschap vandaan komt? Jeroen: “Mijn ouders zijn altijd heel ondernemend en actief in het verenigingsleven. Denken in mogelijkheden heb ik van huis uit meegekregen. Daarnaast heb ik veel bewondering voor mensen die ondernemen. Ik vind het gaaf hoe dit nu allemaal samenkomt in het werk dat ik doe.”

Bloembakken aan de bruggen in Utrecht centrum

Ervaringen uitwisselen

Utrecht heeft een speciale plek in Jeroens hart. “Het is de plek waar ik ging samenwonen met mijn grote liefde en haar -vliegend boven de stad in een luchtballon- ten huwelijk vroeg”. Als winkelstraatmanager leerde hij de stad snel kennen en kwam hij acht jaar geleden bij CMU terecht. “De binnenstad is een groot gebied met zo’n 2.200 partijen, huurders en eigenaren en dus veel verschillende belangen. Toen het Ondernemersfonds werd opgericht, was het advies om voor de binnenstad een aparte stichting op te richten om de belangen goed te vertegenwoordigen. Toen de baan van centrummanager ontstond, dacht ik ‘die is van mij’.

Dat had ik ook toen de functie op de Woonboulevard vorig jaar vrijkwam. Het is weliswaar een heel ander soort gebied dan een winkelgebied en toch kunnen ideeën en ervaringen binnen de projecten onderling uitgewisseld worden”. Een voorbeeld hiervan zijn de bloembakken die vorig jaar als pilot aan een aantal bruggen in het centrum hebben gehangen. Na veel twijfel over of ze niet vernield of meegenomen zouden worden, bleek het uiteindelijk een groot succes. Jeroen: “De Woonboulevard is een gebied waar ook wel eens wat gebeurt, zeker als de winkels gesloten zijn. Deze positieve ervaring in het centrum laat zien dat je soms ook gewoon iets moet uitproberen om te zien of iets wel of niet werkt en dus gaan we ook hier zorgen voor extra bloemen en groen door het plaatsen van bloemtorens in aanvulling op de hanging baskets.”

Een andere les die Jeroen van het ene naar het andere gebied meeneemt: het maakt niet uit hoe groot de begroting is, het is belangrijk om scherp te kiezen. Jeroen: “In elk gebied moet je blijven denken hoe ieder project bijdraagt aan de doelstellingen van het gebied. Alle projecten en inspanningen die je doet, moet je benaderen als investeringen die moeten renderen voor de ondernemers in het gebied.”

Ondernemersfonds

“Daarbij is het heel fijn dat we in Utrecht gebruik kunnen maken van het Ondernemersfonds. Doordat we ons [als ondernemers/ondernemers- en winkeliersverenigingen/trekkingsgebieden, red.] minder druk hoeven te maken over budget, kunnen we in de gebieden veel scherper de discussie voeren over de inhoud van projecten. Het is fijn dat er een basis is. Dat zorgt er namelijk ook voor dat je een plan kunt maken dat misschien ambitieuzer is dan de middelen die er zijn. Ambitieuze plannen zijn een expliciete uitnodiging om als ondernemers (maar ook gemeente en vastgoedeigenaren) samen op te trekken in grotere projecten.”

Ambitieuze plannen

Of Jeroen een tipje van de sluier van twee ambitieuze projecten in het centrum en op de Woonboulevard kan oplichten? “Jazeker! In het centrum willen we de communicatie met en de betrokkenheid onder de ondernemers vergroten met een online communicatieplatform. Dit platform is zowel beschikbaar voor desktop als mobiele app, een soort besloten Facebook. Makkelijk in gebruik en we kunnen ondernemers heel gericht bereiken. En andersom: zij kunnen CMU ook makkelijker aanspreken. Door de app wordt contact met elkaar laagdrempelig, ideeën kunnen makkelijk worden uitgewisseld en ook als er calamiteiten zijn kan er snel geschakeld worden ter bevordering van de veiligheid.”

Voorbeeld van het communicatieplatform in de Utrechtse binnenstad

Op de Woonboulevard wordt ook een nieuwe weg ingeslagen met marketing en communicatie. Jeroen: “We zijn bezig met een verschuiving van 75% offline print advertenties naar 75% online en 25% offline. Een hele uitdaging om vooral on- en offline goed op elkaar te laten aansluiten. Interessant is dat we het cameratoezicht project hier ook goed bij kunnen betrekken. Naast dat we blijven investeren in veiligheid, kunnen de camera’s namelijk ook gebruikt worden om bijvoorbeeld iets te zeggen over bezoekersaantallen en (verkeers)drukte. Die cijfers kunnen we vervolgens weer relateren aan marketinguitingen en gebruiken in de gesprekken over verkeersmaatregelen die het gebied aantrekkelijker maken in gebruik.”

Van elkaar leren en inspireren

Naast de basis die het Ondernemersfonds betekent voor projecten, ziet Jeroen ook een grote meerwaarde in kennisuitwisseling: van elkaar leren en elkaar inspireren. “Het komt regelmatig voor dat ik gebeld word door iemand uit een ander trekkingsgebied die iets wil weten over een project of hoe we iets hebben aangepakt. Daarnaast is het ook fijn dat door het raadsbesluit om het Ondernemersfonds voor onbepaalde tijd te continueren, lange termijn plannen gemaakt én ondersteund kunnen worden. Denk aan meerjarige (feest)verlichting in de stad, het communicatieplatform dat we nu aan het ontwikkelen zijn en het cameratoezicht. Stuk voor stuk projecten die anders veel moeizamer van de grond te krijgen zijn.”

Meer weten?

Ben je ook op zoek naar inspiratie of benieuwd welke projecten in jouw trekkingsgebied zijn aangevraagd? Op deze pagina vind je de projectaanvragen die Ondernemersfonds Utrecht nu in behandeling heeft. Klik op het gebied en in het uitklapmenu daaronder op + voor meer informatie.