Voor velen is het een bekend verschijnsel: jullie willen je gebied graag meer op de kaart zetten, verduurzamen, aantrekkelijker maken, ondernemers meer met elkaar verbinden of iets anders initiëren waar gezamenlijk van geprofiteerd kan worden. De wil is er, maar hoe krijg je meer ondernemers in je gebied enthousiast en hoe kom je tot projecten die leiden tot het beoogde resultaat?

Om ondernemers actief te betrekken en mee te laten denken, is een bepaalde ‘basis engagement’ van ondernemers met het gebied essentieel. In sommige gebieden waar veel retail en horeca is of waar ook wat kleinere ondernemingen gevestigd zijn, is dit eerder aan de orde dan in gebieden met bijvoorbeeld enkel industrie.

In diverse trekkingsgebieden waar die zogenaamde basis engagement aanwezig is, worden onder verschillende namen pitch-events georganiseerd. Deze events zijn er op gericht om – naast dat ze natuurlijk goede ideeën kunnen opleveren – ondernemers in het gebied te betrekken bij de ontwikkeling van het gebied. Op dit soort events kan iedereen die dat wil zelf ideeën aandragen of een mening geven over de projecten die anderen aandragen.

We lichten graag een aantal gebieden uit waar events worden georganiseerd waar ondernemers hun ideeën kunnen pitchen: Welgelegen, Business Eiland Utrecht en Zuilen.

In Welgelegen wordt al meerdere jaren ‘het Beste Idee van Welgelegen’ georganiseerd, waarbij ondernemers, maar ook bewoners, met ideeën kunnen komen die bijdragen aan de stimulering van de economie in de wijk. In Zuilen wordt al drie jaar twee maal per jaar een speciale pitch-avond georganiseerd en ook voor Business Eiland Utrecht geldt dat pitch-events jaarlijks op de agenda staan.

Tijdsinvestering

Om ondernemers te prikkelen daadwerkelijk passende ideeën in te dienen of, zoals in Zuilen en Business Eiland Utrecht, te laten presenteren, moeten de ondernemers in dat gebied allereerst worden bereikt.

In Zuilen wordt gebruik gemaakt van de lokale website en het gelijknamige magazine ‘Zo Is Zuilen’ om de pitch-avonden aan te kondigen. Daarnaast is in het verleden geïnvesteerd in het aanleggen van een mailinglijst door persoonlijk deur aan deur bij ondernemers mailadressen te verzamelen. Bovendien wordt voorafgaand aan iedere pitch-avond een papieren uitnodigingsbrief rondgedeeld.

Persoonlijk contact is ook hetgeen dat in Welgelegen het beste werkt. Ook hier is geïnvesteerd in het aanleggen van een mailing lijst en er wordt persoonlijk nagebeld. ‘Het Beste Idee voor Welgelegen’ wordt daarnaast gepromoot via diverse sociale media, flyers en grote posters bij horeca en andere prominente plekken in de wijk.

Business Eiland Utrecht heeft beschikking over diverse marketingkanalen die ook worden ingezet om ondernemers uit te nodigen voor ‘Pitch Your Project’ , zoals deze avonden hier heten. Er is een website, er worden mailings verstuurd, er is een speciale app voor ondernemers uit het gebied, maar ook hier is het persoonlijke contact en het ‘good old nabellen’ nog steeds een beproefde methode.

Al met al vergt het bereiken van zoveel mogelijk ondernemers in een gebied vooral in beginsel vrij veel tijd, maar daarna wordt het doordat je elkaar beter kent én over meer contactgegevens beschikt, eenvoudiger hen snel te bereiken.

Pitch your Project (Business Eiland Utrecht)

Succesfactoren

Naast dat mensen op de hoogte moeten zijn van het feit dát er momenten zijn waarop ze ideeën kunnen aandragen en mogen meebeslissen over ideeën die anderen aandragen, is het ook belangrijk dat deze momenten op de juiste momenten gepland worden. “Het is zinvol goed te kijken wat realistische momenten zijn; maanden die al vol zitten met heel veel andere events zijn dan vanzelfsprekend niet echt handig”, aldus Rineke. “En het is ook belangrijk je doelgroep goed te kennen” voegt ze toe. “Want als je weet wat de ondernemers in je gebied leuk of interessant vinden, kun je daar op inspelen met bijvoorbeeld een bepaalde spreker uit te nodigen of te kiezen voor een locatie waarbij het mogelijk is een bedrijfsbezoek en het pitchevent te combineren”.

Verder is het essentieel om helder te communiceren over de projecten die uitgevoerd worden. Dit maakt voor de achterban duidelijk dat het niet bij pitchen blijft en er daadwerkelijk projecten gerealiseerd worden. Het heeft dus zin met je ideeën te komen!

Als een bijkomend voordeel van pitch-events wordt genoemd dat doordat je momenten creëert waarop je samenkomt, er ook een steeds sterker en uitgebreider netwerk ontstaat.

Resultaten

Het wordt door de organisatoren als ontzettend fijn ervaren wanneer er vanuit diverse kanten input geleverd wordt en dat ondernemers samen nadenken over wat hun gebied aantrekkelijker, bereikbaarder, veiliger of duurzamer maakt.

Mooie voorbeelden van projecten die voortgekomen zijn uit de pitch-events zijn ‘Tafelen in Welgelegen’ en ‘kleurrijke garages’ die door lokale ondernemers in Welgelegen zijn opgeknapt om een aantrekkelijker straatbeeld te creëren. In Zuilen is onder andere een tasje met informatie voor ondernemers in het gebied ontwikkeld. Tijdens een van de pitch-avonden is daarvoor gezamenlijk het idee en ontwerp ontwikkeld. Rineke Sloetjes van Business Eiland Utrecht noemt zelfs een hele rij projecten die uit ‘Pitch Your Project’ zijn voortgekomen: “Ons deelfietsen project en de ontwikkeling van onze netwerk-app, maar ook diverse projecten op het gebied van aankleding van ons gebied zoals de welkoms-bankjes die we hebben geplaatst. Maar soms wordt er natuurlijk ook wel een project gepitcht dat direct als niet haalbaar wordt bestempeld omdat het bijvoorbeeld te bureaucratisch of veel te vaag.”

Ook een pitch-event?

Is een pitch-avond of een ander soort pitch-event iets dat je aanspreekt en je ook graag voor jouw gebied zou willen introduceren, maar weet je niet goed hoe je zoiets aanpakt? We brengen je graag in contact met een van de ervaringsdeskundigen of denken zelf met je mee! Neem gerust contact op via: communicatie@ondernemersfondsutrecht.nl.