Op 14 november vond alweer de derde editie van het Ondernemersdiner plaats. Iedereen die zich het afgelopen jaar heeft ingezet voor een kleurrijk ondernemend Utrecht was welkom. Het thema van de avond was ‘Hoe trek je volle zalen?’. En volle zalen werden het zeker in stadskasteel Paushuize aan de Kromme Nieuwegracht.

Volle zalen

Het blijkt niet makkelijk te zijn om een grote, representatieve opkomst te realiseren tijdens een jaarlijkse ALV of een pitchavond. Volle zalen, zowel in letterlijke als figuurlijke zin, willen we allemaal wel. Want een volle zaal kun je als een succes zien. Maar hoe zorg je nu eigenlijk voor een goedbezochte bijeenkomst? Laten we vooropstellen dat de combinatie tussen vermaak en inhoud en een heel belangrijke factor is om een bijeenkomst te laten slagen. Tijdens het Ondernemersdiner 2023 hebben wij getracht met deze gedachte onze gasten – ruim 100 kartrekkers en trekkingsgerechtigden van Utrecht – te inspireren.

Kleurrijk ontvangst

De kleurrijke theatermaaksters Floor van der Poort en Irene Schouten, ‘De Nuffe Tantes‘, heetten de Utrechtse ondernemers in de hal op humoristische wijze welkom. De dames schudden de leukste anekdotes uit de mouwen en persifleerden de namen van onze gasten door ze te linken aan bekende personen. Met als echte ijsbreker: met jou trekken we wél volle zalen!

In de ontvangstruimte koppelde matchmaker Giovanni verschillende ondernemers aan elkaar in het kader van ‘ontmoeten en verbinden’. Daarnaast schreven ze op vraag & antwoordkaartjes wat hun ‘volle zalen moment’ is geweest. Volgens de ondernemers zijn de volgende ingrediënten onmisbaar voor een succesvolle bijeenkomst:

  • Betrokkenheid, saamhorigheid, persoonlijk contact en verbinding;
  • Creativiteit, herkenbaarheid en branding;
  • Openheid en enthousiasme;
  • Combinatie tussen gezelligheid en inhoud;
  • Het samenstellen van een koplopersgroep;
  • Besteed de organisatie uit aan een lokale partij met contacten in de buurt;
  • Nodig jezelf eens uit bij een event om inspiratie op te doen.

Van inhoud tot vermaak

In de grote zaal verraste De Speld LIVE onze gasten met een komisch optreden met een satirisch randje. Van een enquête met stretchoefeningen, tot nieuwsflitsen en de uitreiking van De Gouden Tapir aan Annemarie van de Beek (secretaris van diverse ondernemersverenigingen). Onze eigen fondsmanager Kyra Kasel en Wethouder Susanne Schilderman maakten het verhaal inhoudelijk compleet met uitleg over het Ondernemersfonds en de mogelijkheden.

Enkele tips van Wethouder Susanne Schilderman:

  • Maak gebruik van de kennis die de gemeente heeft, bijvoorbeeld op het gebied van verduurzaming en circulariteit;
  • Maak een succesvol project waar een ander gebied mee gestart is groter door er ook in je eigen gebied aandacht aan te besteden;
  • Koester bestaande tradities (hanging baskets, sfeerverlichting, camerabeveiliging), maar probeer ook out-of-the-box te denken. Denk bijvoorbeeld aan een batterij voor netcongestie of jaarlijks terugkerende kerstmarkten ;). Wie weet ontstaan er nieuwe klassiekers!

Na dit messcherpe intermezzo, genoten de opgewekte ondernemers van een heerlijke walking diner, veel social talk en een flitsende flash mob. Tot in de late uurtjes werden contacten gelegd waaruit mogelijk (nieuwe) samenwerkingen zullen ontstaan.

“Ik ben erg tevreden over het verloop van de avond. Vooral de mix aan vertrouwde en nieuwe gezichten zorgde voor een goede dynamiek.” — Kyra Kasel, Fondsmanager

Na deze succesvolle editie, verheugen wij ons nu al op volgend jaar.
Zorg dat je erbij bent!