Om proactief regie te kunnen voeren op het economisch functioneren van het centrum en meer inzicht te krijgen op het effect van de projecten en activiteiten die Centrummanagement Utrecht (CMU) namens alle ondernemers in het centrum van Utrecht realiseert, vormt onderzoek een steeds belangrijker onderdeel binnen de activiteiten van CMU.

Naast kwantitatief onderzoek (passantentellingen, ontwikkeling in bezoek en omzet op indexbasis, aantal leegstaande panden etc.) voert CMU dit jaar ook verschillende kwalitatieve onderzoeken uit.

Waardering van het centrum

Recent is er onder meer onderzoek gedaan onder bewoners in het centrum en is hen gevraagd hoe zij het woonklimaat van het centrum beoordelen. Daarnaast wordt er ook onderzoek gedaan onder bezoekers en niet-bezoekers van het centrum naar de wijze waarop zij kijken naar het aanbod aan retail, horeca, musea en cultuur en hoe zij dit aanbod tijdens een bezoek beoordelen binnen de Bezoekers Effect Monitor Utrecht (BEMU). Dit onderzoek wordt sinds het tweede kwartaal ieder kwartaal uitgevoerd door Market Response en in samenwerking met Utrecht Marketing.

Bezoek(ers)informatie

Om meer inzicht te hebben in de kwalitatieve aspecten van bezoek maakt CMU gebruik van het dashboard van Perfect Place. Aan de hand van deze data is er inzicht in de herkomst, verblijfstijd en combinatiebezoek in het centrum van Utrecht.

Op dit moment werkt CMU samen met Utrecht Marketing aan een standaardrapportage zodat deze data, naast het real-time dashboard, ieder kwartaal op inzichtelijke wijze kunnen worden gedeeld met ondernemers en vastgoedeigenaren in het centrum.