Start jouw aanvraag
Ondernemersfonds Utrecht
  • Home
  • Ondernemersfonds
    • Over het fonds
    • Voor wie is het fonds?
    • Organisatie
    • Jaarverslagen
    • Veelgestelde vragen
    • Logo’s
  • Projecten
  • Indeling gebieden
  • Aanvragen
    • Lopende aanvragen
    • Aanvraagprocedure
    • Spelregels
    • Start jouw aanvraag
  • Nieuws
    • Ondernemen en het coronavirus
    • Nieuwsberichten
    • Nieuwsbrief
    • Pers
  • Contact
  • Menu Menu

Veelgestelde vragen

Aanvraag

Ik heb een goed idee voor een bestedingsdoel, hoe maak ik aanspraak op het fonds?

Het eerste aanspreekpunt voor bestedingsideeën is de trekkingsgerechtigde vereniging of organisatie in je gebied. De trekkingsgerechtigde organisatie moet transparant (iedereen moet zich aan kunnen sluiten bij een trekkingsgerechtigde) en democratisch (ledenraadpleging, ledenvergadering) met bestedingsvoorstellen omgaan.

Hoe dien ik als trekkingsgerechtigde een bestedingsvoorstel in?

Als trekkingsgerechtigde kun je een bestedingsvoorstel indienen via het online aanvraagformulier. Voor meer informatie over het indienen van het voorstel raden wij aan om eerst de spelregels door te nemen.

Wat als mijn bestedingsvoorstel over meerdere gebieden gaat?

Het fonds is verdeeld in ruim 70 verschillende trekkingsgebieden. Elk gebied kan de extra opgebrachte ozb besteden aan collectieve initiatieven. Dit betekent dat in principe de bestedingen ook gebiedsgericht dienen te zijn. Maar wanneer er draagvlak is voor gebiedsoverstijgende zaken, dan stimuleert en faciliteert het Ondernemersfonds dit ook. Het fonds moedigt dynamiek en verbindingen tussen sectoren en gebieden aan.

Wanneer krijg ik bericht?

Als je de aanvraag hebt ingediend ontvang je een automatisch gegenereerd bericht per e-mail. Daarnaast controleert de fondsmanager of de aanvraag compleet is en of de aanvraag voldoet aan de voorwaarden. Vervolgens legt hij de aanvraag voor aan het bestuur. Het bestuur behandelt elke maand de binnengekomen aanvragen. Als het bestuur akkoord is, krijg je per mail een toekenningsbrief met daarin het goedgekeurde bedrag.

Waar kan ik terecht met vragen?

Voor vragen kun je terecht bij de trekkingsgerechtigde vereniging of organisatie van je gebied. Uiteraard kun je ons ook vragen stellen.

Projecten

Kan ik de bijdrage Ondernemersfonds Utrecht vermelden in mijn persbericht?

We waarderen het als je in uitingen over je project (persberichten, social media, websites) vermeldt dat het project (mede) mogelijk is gemaakt door Ondernemersfonds Utrecht. Hiervoor kun je gebruikmaken van ons logo.

Trekkingsgerechtigden

Wat is een trekkingsgerechtigde?

De trekkingsgerechtigde vereniging of organisatie is het eerste aanspreekpunt in een trekkingsgebied en functioneert als het ware als een vooruitgeschoven post van het Ondernemersfonds. Per trekkingsgebied is er een trekkingsgerechtigde, zoals een ondernemers- of winkeliersvereniging. Met de trekkingsgerechtigde organisatie kun je je plannen afstemmen. De trekkingsgerechtigde kan een aanvraag indienen om aanspraak te maken op geld uit het Ondernemersfonds. Namens de trekkingsgerechtigde is er door één of meerdere vertegenwoordigers een Good Governance-verklaring ondertekend. Alleen de mensen die deze verklaring hebben ondertekend zijn tekenbevoegd voor het Ondernemersfonds en kunnen bijvoorbeeld akkoord geven voor betaling van facturen. In een paar gebieden is er op dit moment nog geen trekkingsgerechtigde. In dat geval neem je als initiatiefnemer contact op met de fondsmanager en kijken jullie samen wat er mogelijk is.

Hoe kan ik mij aansluiten bij de trekkingsgerechtigde vereniging of organisatie?

Het stichtingsbestuur ziet erop toe dat de trekkingsgerechtigden open en transparant te werk gaan. Iedere ondernemer moet zich zonder (al te hoge) drempels kunnen aansluiten bij de gebiedsvereniging.

Ik zit in een gebied zonder trekkingsgerechtigde maar heb wel ideeën, wat moet ik doen?

Ben je als initiatiefnemer gevestigd in een gebied zonder trekkingsgerechtigde, dan kun je in overleg met de fondsmanager de andere ondernemers in je gebied informeren over jouw voorstel/initiatief.

Het budget / trekkingsrecht

Waar kan ik het geld aan besteden?

Ter inspiratie hebben wij een aantal projecten uitgelicht die met behulp van Ondernemersfonds Utrecht zijn gefinancierd. De voorbeelden geven een idee wat de mogelijkheden zijn. Ieder gebied of samenwerking kan uiteraard haar eigen bestedingsvoorstellen bedenken.

Hoeveel geld is er nog in mijn gebied te besteden?

Per gebied wordt geadministreerd wat er besteed is en wat er nog over is aan budget. Iedereen die bijdraagt aan Ondernemersfonds Utrecht kan in principe inzicht krijgen in de projectadministratie. Je kunt bij ons inloggegevens aanvragen aanvragen voor het online dashboard: Klipfolio.

Het Ondernemersfonds / de stichting

Wat is de rol van de stichting?

Ondernemersfonds Utrecht is een stichting die ondernemers helpt om collectieve initiatieven en investeringen binnen Utrecht te realiseren. Het fonds ontvangt de extra geïnde ozb niet-woningen van de gemeente Utrecht en ziet erop toe dat elk gebied dit geld investeert in een collectief doel.

We leggen hiervoor meerdere keren per jaar verantwoording af aan de gemeente. Daarom heeft de stichting spelregels opgesteld waaraan een aanvraag van een bestedingsvoorstel moet voldoen. Deze spelregels gaan vooral over de voorwaarden waaraan een bestedingsvoorstel procedureel moet voldoen. Ze zijn zeker niet inhoudelijk. Dat is aan de gebieden zelf.

De regels zijn nodig om het fonds goed te laten functioneren en de publieke gelden op een eerlijke manier te besteden. Daarnaast faciliteert en ondersteunt de stichting de trekkingsgebieden en is zij in staat verbanden in de stad te signaleren. Dit kan handig zijn als bijvoorbeeld twee gebieden met de aanschaf van verlichting bezig zijn (kostenvoordelen). Als meerdere gebieden dezelfde ideeën en bestedingsvoorstellen indienen, dan is Ondernemersfonds Utrecht de link om die partijen met elkaar te verbinden.

Hoe werkt de stichting?

De stichting kent een uitvoerend bestuur, ondersteund door het fondsmanagement. Daarnaast is er een adviserende en controlerende Raad van Advies.

Het bestuur neemt besluiten, bepaalt de koers en komt acht keer per jaar bij elkaar. De uitvoering ligt hoofdzakelijk bij het fondsmanagement. De koers en de besluiten legt het fondsmanagement regelmatig voor aan de Raad van Advies, die ongeveer vier keer per jaar bij elkaar komt.

De Raad van Advies kan gevraagd en ongevraagd adviseren, bemiddelen en wordt door het bestuur gebruikt als klankbord. Ook zijn de leden van de Raad van Advies de ambassadeurs van het ondernemersfonds.

Maakt de stichting kosten?

Voor de administratie, beheer, ondersteuning (en opbouw) van de gebieden wordt maximaal € 290.000 gereserveerd. Uiteraard streeft de stichting naar zo laag mogelijke kosten.

De gebieden

Wat is een trekkingsgebied?

Het fonds hanteert een gebiedsindeling van ruim 70 trekkingsgebieden. Elk gebied kan de extra opgebrachte ozb besteden aan collectieve initiatieven. Dit betekent dat de bestedingen in principe ook gebiedsgericht dienen te zijn. In elk gebied is een trekkingsgerechtigde aangesteld die het aanspreekpunt is en namens het trekkingsgebied een voorstel kan indienen bij het fonds.

Kan ik de ozb-gegevens inzien, zodat ik weet wie in mijn gebied bijdraagt en ik deze persoon kan benaderen?

Nee, ook de stichting zelf krijgt geen individuele ozb-gegevens van de gemeente. Dit mag niet in het kader van de privacywetgeving. Wel krijgt de stichting de gegevens op gebiedsniveau, om zo de trekkingsrechten te kunnen bepalen.

Waarom staat de hoogte van mijn bijdrage aan het ondernemersfonds niet op mijn ozb-aanslag?

Op de aanslag 2015 staat vermeld dat je bijdraagt aan Ondernemersfonds Utrecht. Het gaat om een extra heffing van ongeveer 50 euro per 100.000 euro WOZ-waarde.

Ik heb een winkel in de binnenstad, hoe krijg ik invloed op de besteding van mijn geld?

Het trekkingsrecht van de binnenstad ligt bij Centrummanagement Utrecht. Dit samenwerkingsverband zet een deel van het geld in voor binnenstadsbrede zaken, zoals feestverlichting en promotie. Een ander deel is gereserveerd voor de verschillende kwartieren. Je kunt invloed uitoefenen op de bestedingen via Centrummanagement Utrecht of door een van de kwartiermakers te benaderen.

Hoe gaat het in de gebieden waar al collectieve financiering is via de huur of de gronduitgifte (bijvoorbeeld Papendorp en Hoog Catharijne)?

Dat ligt aan de betreffende ondernemersverenigingen. Ondernemersfonds Utrecht is van mening dat gebieden die het reeds goed georganiseerd hebben, niet gestraft moeten worden. Deze gebieden beschikken in principe over hun eigen deel van het geld. Ze kunnen daarmee aanvullende initiatieven starten of het verrekenen met hun leden.

Hoe zijn eigenaren betrokken?

In sommige gebieden, zoals de winkelcentra in bezit van een belegger, zijn de eigenaren al aangesloten. Maar er zijn nog veel gebieden waar dit niet het geval is. In die gebieden vergt het extra aandacht om ook de eigenaren te betrekken. Zij dragen tenslotte ook bij aan het fonds en hebben belang bij een goed vestigingsklimaat en besteding van de middelen.

BTW

Wat wordt er bedoeld met niet-verrekenbare btw?

Doordat Ondernemersfonds Utrecht de facturen van de leveranciers rechtstreeks betaalt, verrekenen wij ook de btw voor de bestedingen. Op die manier kan geprofiteerd worden van btw-aftrek zonder dat verenigingen e.d. geconfronteerd worden met een btw-administratie. Per gebied is er op basis van de samenstelling een verrekenpercentage vastgesteld. Wanneer het verrekenpercentage bijvoorbeeld 89% is, verrekenen wij 89% van de btw. De overige 11% is de niet-verrekenbare bttw. De niet-verrekenbare btw wordt opgeteld bij het netto bedrag van de aanvraag om te berekenen wat de uiteindelijke kosten zullen zijn voor het trekkingsgebied.

Voorbeeld:

Netto bedrag aanvraag: € 100, –
Verrekenpercentage: 89%
BTW hoog:     € 21, –
Niet verrekenbare BTW: (€ 21,- * 0.11) = € 2,31
Totaalbedrag toekenning: (€ 100 + € 2,31) = € 102,31

Staat je vraag er niet tussen?

Neem dan contact met ons op.

Contact

Ondernemersfonds Utrecht

Ondernemersfonds Utrecht verbindt ondernemers en stimuleert tot samenwerking om initiatieven en investeringen binnen Utrecht gezamenlijk te financieren.

Download hier onze logoset en vermeld ons logo op (materiaal over) je project.

Contact

Stichting Ondernemersfonds Utrecht
Europalaan 400, 3526 KS Utrecht
Telefoon: 06 100 324 71
Mail: info@ondernemersfondsutrecht.nl

KvK: 54324726
BTW: 851259480B01
IBAN: NL61 RABO 0116952342
BIC: RABONL2U

Volg ons!


Instagram    Twitter   


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over het Ondernemersfonds

Lees hier ons privacystatement
Copyright © 2021 Ondernemersfonds Utrecht — Dutch Portfolio Design & Development
Ondernemersfonds Utrecht gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Bericht sluiten
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Noodzakelijk
Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijk

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

Scroll naar bovenzijde