Veelgestelde vragen
Aanvraag
Ik heb een goed idee voor een bestedingsdoel, hoe maak ik aanspraak op het fonds?
Het eerste aanspreekpunt voor bestedingsideeën is de trekkingsgerechtigde vereniging of organisatie in je gebied. De trekkingsgerechtigde organisatie moet transparant (iedereen moet zich aan kunnen sluiten bij een trekkingsgerechtigde) en democratisch (ledenraadpleging, ledenvergadering) met bestedingsvoorstellen omgaan.
Hoe dien ik als trekkingsgerechtigde een bestedingsvoorstel in?
Als trekkingsgerechtigde kun je een bestedingsvoorstel indienen via het online aanvraagformulier. Voor meer informatie over het indienen van het voorstel raden wij aan om eerst de spelregels door te nemen.
Wat als mijn bestedingsvoorstel over meerdere gebieden gaat?
Het fonds is verdeeld in ruim 70 verschillende trekkingsgebieden. Elk gebied kan de extra opgebrachte ozb besteden aan collectieve initiatieven. Dit betekent dat in principe de bestedingen ook gebiedsgericht dienen te zijn. Maar wanneer er draagvlak is voor gebiedsoverstijgende zaken, dan stimuleert en faciliteert het Ondernemersfonds dit ook. Het fonds moedigt dynamiek en verbindingen tussen sectoren en gebieden aan.
Wanneer krijg ik bericht?
Als je de aanvraag hebt ingediend ontvang je een automatisch gegenereerd bericht per e-mail. Daarnaast controleert de fondsmanager of de aanvraag compleet is en of de aanvraag voldoet aan de voorwaarden. Vervolgens legt hij de aanvraag voor aan het bestuur. Het bestuur behandelt elke maand de binnengekomen aanvragen. Als het bestuur akkoord is, krijg je per mail een toekenningsbrief met daarin het goedgekeurde bedrag.
Waar kan ik terecht met vragen?
Voor vragen kun je terecht bij de trekkingsgerechtigde vereniging of organisatie van je gebied. Uiteraard kun je ons ook vragen stellen.
Projecten
Kan ik de bijdrage Ondernemersfonds Utrecht vermelden in mijn persbericht?
We waarderen het als je in uitingen over je project (persberichten, social media, websites) vermeldt dat het project (mede) mogelijk is gemaakt door Ondernemersfonds Utrecht. Hiervoor kun je gebruikmaken van ons logo.
Trekkingsgerechtigden
Wat is een trekkingsgerechtigde?
De trekkingsgerechtigde vereniging of organisatie is het eerste aanspreekpunt in een trekkingsgebied en functioneert als het ware als een vooruitgeschoven post van het Ondernemersfonds. Per trekkingsgebied is er een trekkingsgerechtigde, zoals een ondernemers- of winkeliersvereniging. Met de trekkingsgerechtigde organisatie kun je je plannen afstemmen. De trekkingsgerechtigde kan een aanvraag indienen om aanspraak te maken op geld uit het Ondernemersfonds. Namens de trekkingsgerechtigde is er door één of meerdere vertegenwoordigers een Good Governance-verklaring ondertekend. Alleen de mensen die deze verklaring hebben ondertekend zijn tekenbevoegd voor het Ondernemersfonds en kunnen bijvoorbeeld akkoord geven voor betaling van facturen. In een paar gebieden is er op dit moment nog geen trekkingsgerechtigde. In dat geval neem je als initiatiefnemer contact op met de fondsmanager en kijken jullie samen wat er mogelijk is.
Hoe kan ik mij aansluiten bij de trekkingsgerechtigde vereniging of organisatie?
Het stichtingsbestuur ziet erop toe dat de trekkingsgerechtigden open en transparant te werk gaan. Iedere ondernemer moet zich zonder (al te hoge) drempels kunnen aansluiten bij de gebiedsvereniging.
Ik zit in een gebied zonder trekkingsgerechtigde maar heb wel ideeën, wat moet ik doen?
Ben je als initiatiefnemer gevestigd in een gebied zonder trekkingsgerechtigde, dan kun je in overleg met de fondsmanager de andere ondernemers in je gebied informeren over jouw voorstel/initiatief.
Het budget / trekkingsrecht
Waar kan ik het geld aan besteden?
Ter inspiratie hebben wij een aantal projecten uitgelicht die met behulp van Ondernemersfonds Utrecht zijn gefinancierd. De voorbeelden geven een idee wat de mogelijkheden zijn. Ieder gebied of samenwerking kan uiteraard haar eigen bestedingsvoorstellen bedenken.
Hoeveel geld is er nog in mijn gebied te besteden?
Per gebied wordt geadministreerd wat er besteed is en wat er nog over is aan budget. Iedereen die bijdraagt aan Ondernemersfonds Utrecht kan in principe inzicht krijgen in de projectadministratie. Je kunt bij ons inloggegevens aanvragen aanvragen voor het online dashboard: Klipfolio.
Het Ondernemersfonds / de stichting
Wat is de rol van de stichting?
Ondernemersfonds Utrecht is een stichting die ondernemers helpt om collectieve initiatieven en investeringen binnen Utrecht te realiseren. Het fonds ontvangt de extra geïnde ozb niet-woningen van de gemeente Utrecht en ziet erop toe dat elk gebied dit geld investeert in een collectief doel.
We leggen hiervoor meerdere keren per jaar verantwoording af aan de gemeente. Daarom heeft de stichting spelregels opgesteld waaraan een aanvraag van een bestedingsvoorstel moet voldoen. Deze spelregels gaan vooral over de voorwaarden waaraan een bestedingsvoorstel procedureel moet voldoen. Ze zijn zeker niet inhoudelijk. Dat is aan de gebieden zelf.
De regels zijn nodig om het fonds goed te laten functioneren en de publieke gelden op een eerlijke manier te besteden. Daarnaast faciliteert en ondersteunt de stichting de trekkingsgebieden en is zij in staat verbanden in de stad te signaleren. Dit kan handig zijn als bijvoorbeeld twee gebieden met de aanschaf van verlichting bezig zijn (kostenvoordelen). Als meerdere gebieden dezelfde ideeën en bestedingsvoorstellen indienen, dan is Ondernemersfonds Utrecht de link om die partijen met elkaar te verbinden.
Hoe werkt de stichting?
De stichting kent een uitvoerend bestuur, ondersteund door het fondsmanagement. Daarnaast is er een adviserende en controlerende Raad van Advies.
Het bestuur neemt besluiten, bepaalt de koers en komt acht keer per jaar bij elkaar. De uitvoering ligt hoofdzakelijk bij het fondsmanagement. De koers en de besluiten legt het fondsmanagement regelmatig voor aan de Raad van Advies, die ongeveer vier keer per jaar bij elkaar komt.
De Raad van Advies kan gevraagd en ongevraagd adviseren, bemiddelen en wordt door het bestuur gebruikt als klankbord. Ook zijn de leden van de Raad van Advies de ambassadeurs van het ondernemersfonds.
Maakt de stichting kosten?
Voor de administratie, beheer, ondersteuning (en opbouw) van de gebieden wordt maximaal € 290.000 gereserveerd. Uiteraard streeft de stichting naar zo laag mogelijke kosten.
De gebieden
Wat is een trekkingsgebied?
Het fonds hanteert een gebiedsindeling van ruim 70 trekkingsgebieden. Elk gebied kan de extra opgebrachte ozb besteden aan collectieve initiatieven. Dit betekent dat de bestedingen in principe ook gebiedsgericht dienen te zijn. In elk gebied is een trekkingsgerechtigde aangesteld die het aanspreekpunt is en namens het trekkingsgebied een voorstel kan indienen bij het fonds.
Kan ik de ozb-gegevens inzien, zodat ik weet wie in mijn gebied bijdraagt en ik deze persoon kan benaderen?
Nee, ook de stichting zelf krijgt geen individuele ozb-gegevens van de gemeente. Dit mag niet in het kader van de privacywetgeving. Wel krijgt de stichting de gegevens op gebiedsniveau, om zo de trekkingsrechten te kunnen bepalen.
Waarom staat de hoogte van mijn bijdrage aan het ondernemersfonds niet op mijn ozb-aanslag?
Op de aanslag 2015 staat vermeld dat je bijdraagt aan Ondernemersfonds Utrecht. Het gaat om een extra heffing van ongeveer 50 euro per 100.000 euro WOZ-waarde.
Ik heb een winkel in de binnenstad, hoe krijg ik invloed op de besteding van mijn geld?
Het trekkingsrecht van de binnenstad ligt bij Centrummanagement Utrecht. Dit samenwerkingsverband zet een deel van het geld in voor binnenstadsbrede zaken, zoals feestverlichting en promotie. Een ander deel is gereserveerd voor de verschillende kwartieren. Je kunt invloed uitoefenen op de bestedingen via Centrummanagement Utrecht of door een van de kwartiermakers te benaderen.
Hoe gaat het in de gebieden waar al collectieve financiering is via de huur of de gronduitgifte (bijvoorbeeld Papendorp en Hoog Catharijne)?
Dat ligt aan de betreffende ondernemersverenigingen. Ondernemersfonds Utrecht is van mening dat gebieden die het reeds goed georganiseerd hebben, niet gestraft moeten worden. Deze gebieden beschikken in principe over hun eigen deel van het geld. Ze kunnen daarmee aanvullende initiatieven starten of het verrekenen met hun leden.
Hoe zijn eigenaren betrokken?
In sommige gebieden, zoals de winkelcentra in bezit van een belegger, zijn de eigenaren al aangesloten. Maar er zijn nog veel gebieden waar dit niet het geval is. In die gebieden vergt het extra aandacht om ook de eigenaren te betrekken. Zij dragen tenslotte ook bij aan het fonds en hebben belang bij een goed vestigingsklimaat en besteding van de middelen.
BTW
Wat wordt er bedoeld met niet-verrekenbare btw?
Doordat Ondernemersfonds Utrecht de facturen van de leveranciers rechtstreeks betaalt, verrekenen wij ook de btw voor de bestedingen. Op die manier kan geprofiteerd worden van btw-aftrek zonder dat verenigingen e.d. geconfronteerd worden met een btw-administratie. Per gebied is er op basis van de samenstelling een verrekenpercentage vastgesteld. Wanneer het verrekenpercentage bijvoorbeeld 89% is, verrekenen wij 89% van de btw. De overige 11% is de niet-verrekenbare bttw. De niet-verrekenbare btw wordt opgeteld bij het netto bedrag van de aanvraag om te berekenen wat de uiteindelijke kosten zullen zijn voor het trekkingsgebied.
Voorbeeld:
Netto bedrag aanvraag: € 100, –
Verrekenpercentage: 89%
BTW hoog: € 21, –
Niet verrekenbare BTW: (€ 21,- * 0.11) = € 2,31
Totaalbedrag toekenning: (€ 100 + € 2,31) = € 102,31
Staat je vraag er niet tussen?
Neem dan contact met ons op.