De scholen zijn weer begonnen, de wegen staan vol met files en de eerste blaadjes vallen van de boom. Oftewel: de zomer is echt afgelopen. Hoog tijd om de balans op te maken van een bewogen periode. Ondernemend Utrecht heeft niet stilgezeten, het kalenderjaar 2020 leverde inmiddels ruim 400 aanvragen op (ter vergelijking: in 2019 hebben we in totaal 455 aanvragen in behandeling genomen). We lichten een paar trends en mooie projecten uit:

Om inzicht te krijgen in trends binnen de bestedingen van het fonds categoriseren we de projecten waar een bijdrage voor gevraagd wordt. Daardoor zien we bijvoorbeeld dat categorieën als “veiligheid” en “communicatie” stabiele pilaren van het fonds vormen. Wat dit voorjaar opvalt is dat er in de categorie ‘ondersteuning en strategische capaciteit’ veel is aangevraagd. Dat strookt met onze observatie dat ondersteuners goud waard zijn! Dankzij hun inzet om de boel op de rit houden tijdens de lockdown is er bij een heel aantal projecten en overleggen geen vertraging of uitval opgetreden.

Wat daarnaast opvalt: er is weinig uitgegeven aan evenementen. De oorzaak spreekt voor zich, maar gelukkig werden er ook creatieve oplossingen bedacht om coronaproof evenementen op te tuigen. Neem de Tour d’Utrecht bijvoorbeeld. In een aangepaste versie konden er in september toch nog sportievelingen op de fiets door de provincie touren: 

“Deelnemers waren zeer tevreden, zowel over de route, de verzorging als ook de covid-maatregelen die genomen zijn. Een fietstoertocht in de buitenlucht blijkt prima haalbaar met 1500 deelnemers als je de 1,5 meter regel maar waarborgt”

                                                 Martin de Ruiter – Tour d’Utrecht

Recent zette Utrecht zichzelf op de kaart door King of the Court te hosten op het Beursplein: het eerste internationale sportevenement sinds het begin van de coronacrisis! Daar werd mede dankzij een bijdrage uit het Ondernemersfonds een heus bedrijventoernooi opgetuigd (waar ook onze Toine aan deelgenomen heeft).

Op sportcomplex Maarschalkerweerd heeft de kerngroep de afgelopen maanden verschillende watertappunten laten plaatsen. Nu de sportcompetities weer zijn begonnen kunnen deze eindelijk gebruikt worden. 

“Onder stringente corona regels is het sporten bij Kampong opgestart en vullen blije sporters weer de velden. De recent geplaatste watertappunten op het terrein helpen daarbij: kleedkamers moeten gesloten zijn en het clubhuis is maar beperkt toegankelijk, maar door de watertappunten is het nu gemakkelijk om op het terrein water voor bidons te tappen. Bijkomend voordeel is dat de hoeveelheid afval wordt gereduceerd. Kampong zet in op gezond en duurzaam, de watertappunten passen daar perfect in.”

                             Ger Offringa – Federatiemanager SV Kampong

In de categorieën ‘Aankleding/Uitstraling gebied’ en ‘Marketing en promotie’ zagen we dit voorjaar interessante aanvragen binnenkomen. Denk bijvoorbeeld aan het centrum, hoe behoudt de binnenstad haar gastvrije en uitnodigende karakter in een tijd van strenge maatregelen en afstand houden? Er is hard gewerkt om deze vraag te beantwoorden en CMU pakte haar rol goed op. Binnen no-time was de gehele binnenstad voorzien van rode deurmatten, loopstickers, raamposters om de 1,5 meter boodschap te communiceren. Ook in andere winkelgebieden verschenen infozuilen, handgel dispensers en stoepstickers. Alles om het bezoek aan winkels en horeca op een veilige manier mogelijk te maken. 

Het einde van 2020 is in zicht en wij zijn benieuwd waarmee jullie komen. Er is veel mogelijk, dus ook alternatieve vieringen van de feestdagen moedigen wij aan. Één van de koplopers hierin is Leidsche Rijn Centrum. De kerngroep heeft een mooie aanvraag ingediend voor Halloween, waarmee ze laten zien dat je met het invoeren van enkele aanpassingen toch de feestdagen kunt vieren met een groot publiek. 

 “Uiteraard worden er extra maatregelen getroffen om wel de 1,5 meter afstand van elkaar te kunnen blijven handhaven. Er zijn dit jaar meerdere looproutes en uitgiftepunten om zo de drukte te verspreiden door het winkelgebied.”

  Annemieke van Steenis – Leidsche Rijn Centrum

Wil jij je laten inspireren? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief of volg ons op de socials, hier delen wij regelmatig inspirerende projecten, maar ook artikelen over bijv. trends in winkelgebieden of andere trekkingsgebieden.