1 november 2017 | Algemeen, Geen categorie, Nieuws, Ondernemersfonds Utrecht, Retailcongres

Terugblik ‘Utrecht winkelhart van Nederland?!’

Op 25 oktober organiseerden we, in samenwerking met de Rabobank, een mini-congres over retail, ‘Utrecht, winkelhart van Nederland?!’ Met ruim tachtig mensen waren we te gast op de 25e verdieping van het hoofdkantoor van de Rabobank. Hierbij een terugblik, met een korte impressie van bezoekers, foto’s en de gehouden presentaties, om nog even rustig door te lezen.

Het plenaire programma

Na een korte introductie op het thema van bestuursvoorzitter Hans de Leeuw, konden alle gasten plaatsnemen.

hans-de-leeuw

Hans de Leeuw, bestuursvoorzitter van Stichting Ondernemersfonds Utrecht.

Dagvoorzitter en fondsmanager Alan Grommers praatte het mini-congres aan elkaar.

alan-grommers

Alan Grommers, fondsmanager van Ondernemersfonds Utrecht.

Pieter Leyssius, directeur bedrijven van Rabobank Utrecht, heette vervolgens alle gasten welkom.

pieter-leyssius

Pieter Leyssius, directeur Bedrijven (Rabobank Utrecht)

Daarna vertelde Olaf Zwijnenburg, sectorspecialist retail van de Rabobank, ons alle ins en outs over de stand van zaken in de retail. Lees hier zijn presentatie nog eens na.

olaf-zwijnenburg

Olaf Zwijnenburg, sectorspecialist retail (Rabobank)

Wijnand Jongen hield de keynote lezing. Jongen is oprichter en CEO van www.thuiswinkel.org, de belangenvereniging van (web)winkels in Nederland. Tevens schreef hij het boek ‘Het einde van online winkelen.’ Online en offline raken steeds meer met elkaar versmolten – een taak van de retailers is om daarop in te spelen. ‘Onlife retail’, noemt Wijnand Jongen dit.

wijnand-jongen

Wijnand Jongen, keynote spreker op het mini-congres

Blader hier nog een keer door de presentatie van Wijnand Jongen en laat je inspireren door zijn vooruitziende blik.

Break-outsessies

Na een korte pauze volgden vijf verschillende break-outsessies. We vroegen diverse gasten om hun reactie op een break-outsessie en verzamelden de presentaties voor u. Lees en bekijk het hieronder.

  1. Marketing Leidsche Rijn Centrum, door Rogier Hendriks

    rogier-hendriks

    Rogier Hendriks is commercieel directeur van Leidsche Rijn Centrumplan, een samenwerking van a.s.r. Vastgoed Projecten en Vesteda.

    Alle informatie over Leidsche Rijn Centrum is te vinden via www.leidscherijncentrum.nl.

    Reactie van Henk Schotpoort, directeur Business & Administration College ROC Midden Nederland en lid van de RvA van Ondernemersfonds Utrecht:
    ‘Ik was in ronde 2 bij de sessie Leidsche Rijn. Zeer aansprekend verhaal. Quote van de avond: om in deze tijd een nieuw winkelcentrum succesvol neer te zetten moet echt alles kloppen! Opvallend: over alles is echt goed nagedacht, de klant staat centraal, wordt ontzorgd, goede mix van winkeliers, goede voorzieningen voor kinderen, “gratis” parkeren, etc. Ik had voor aanvang van de sessie niet het idee het kanaal over te gaan en in Leidsche Rijn boodschappen te gaan doen. Ik ben toch nieuwsgierig geworden en ga zeker een keer kijken. Dus: de kracht van goede PR en de kracht van een goed doordacht concept.’

  2. De Utrechtse Euro, door Gerben Nap

    utrechtse-euro

    Gerben Nap werkt bij de Social Trade Organisation, één van de weinige organisaties ter wereld die alternatieven voor het geldsysteem ontwikkelt.

    Lees de presentatie van Gerben Nap over de Utrechtse Euro hier na.

    Reactie van Jaap Schuttevaer, voorzitter vereniging Parkmanagement Papendorp:

    ‘Interessant verhaal. Voor de vereniging Parkmanagement Papendorp was het onderwerp niet direct toepasbaar; voor daar gevestigde bedrijven wel. Dus nuttig.’

  3. Centrummanagement Utrecht, door Jeroen Roose-van Leijden

    jeroen-roose

    Jeroen Roose-van Leijden, directeur van advies- en evenementenbureau HISA en centrummanager in de Utrechtse binnenstad.

    Bekijk hier de presentatie van Jeroen Roose-van Leijden.


    Een terugblik van Machteld Kooij, voorzitter van de Bilstraat Ondernemers Vereniging en media-/presentatietrainer:
    ‘We zitten aan een ovaalvormige tafel onder een brede, grillig gevormde lamp. Die lamp heeft een verborgen functie: hij zorgt ook voor een betere akoestiek. Er is een parallel met het verhaal van Jeroen Roose. (HISA/CMU) Hij toont een plattegrond van Utrecht, met ook een verborgen functie.  Enerzijds toont de kaart je waar je bent. Zie je waar je heen moet als je de Dom of het Nijntje-pleintje wil bezoeken. Maar het CMU heeft verborgen maatregelen genomen, die zorgen dat je langer in de wijk blijft waar je op dat moment bent. Het centrum is opgedeeld in kwartieren, met een eigen karakter. Universiteitskwartier, Vredenburgkwartier, Museumkwartier etc. De verborgen verleider CMU probeert je ertoe aan te zetten in het stadsdeel waar je je bevindt, méér te doen. Na het Nijntje-pleintje een rondvaart? Welja, je bent er nu toch! Sfeerverlichting boven de straten, klinkertjes, vuilnis dat tijdig wordt weggehaald: het CMU treft maatregelen voor goodfeeling, en monitort het effect.’

    ‘Op de Biltstraat zijn we ook bezig de passanten te verleiden bezoeker te worden. Langer in de straat te blijven. “Stap eens af op de Biltstraat” is onze leuze, en steeds beter lukt het ons het publiek vast te houden. Dit blijkt uit een bezoekersenquête die we onlangs lieten doen m.b.v. OfU en HISA. Het verhaal van Jeroen Roose inspireert me om beter te gaan samenwerken met de straten om ons heen. De Biltstraat valt net buiten het Universiteitskwartier. Maar nu ik hoor dat er al gekeken wordt naar hoe de verbinding naar de kwartieren toe verbeterd kan worden, heb ik zin het gesprek aan te gaan met de Voorstraat/Wittevrouwenstraat. Misschien kan de sfeerverlichting van hen wel doorgetrokken worden naar de gehele Biltstraat. Of kunnen wij ook een kwartier worden. Dat je van de rotonde de Berenkuil af komt, je de Biltstraat op draait, en onder een mooie verlichte entree door gaat: ‘BOULEVARD D’ UTRECHT’. Da’s nog eens wat anders dan de banenboulevard: via de Biltstraat Boulevard de stad in!’

  4. De Nieuwe Winkelstraat, door Rob Weiss

    rob-weiss

    Rob Weiss is accountmanager van het DNWS-in-actie-traject

    Lees de presentatie van Rob Weiss hier na.

    Reactie van Harry Lammersen, mede-oprichter van de Coöperatieve Vereniging Dorpsfonds Bijzonder Laren:
    ‘De Nieuwe Winkelstraat faciliteert het samenwerken van winkeliers middels een aantal hulpprotocollen voor bijvoorbeeld: visie maken, nieuwe manieren van samenwerken, initiatieven samen uitdragen, etc. De organisatie heeft ervaring met meerdere winkelstraten waarbij een lange adem nodig was. Wat ik onthoud voor mijn ‘ondernemersfonds’ in Laren: begin met winkeliers die gemotiveerd zijn, hoe klein die groep ook is. En: initiatieven moet je als groep uitdragen en moeten bij de koopcyclus van de klant passen. Winkel, vastgoed en gemeente ieder heeft een “what’s in it for me?”-cyclus – hoe verhoudt dit zich tot jouw situatie? De Nieuwe Winkelstraat heeft handige, praktische modellen die kunnen dienen als eerste stap voor succesvol samenwerken.’

  5. De uitdagingen van een innovatieve winkelstad door Paul Rutten

    paul-rutten

    Paul Rutten is programmadirecteur bij Creating 010 en lector Creative Business bij de Hogeschool Rotterdam.

    Blader hier door de presentatie van Paul Rutten en bekijk hier de flyer met illustraties van studentenprojecten.

    Reactie van Trude Maas-de Brouwer:
    Trude Maas-de Brouwer, voorzitter van Utrecht Development Board, schreef een blog over haar beleving van de avond en in het bijzonder over de deelsessie van Paul Rutten. Lees haar verslag hier.

Alle foto’s

Jelmer de Haas maakte foto’s tijdens het mini-congres. Bekijk ze allemaal via de galerij hieronder.