27 december 2017 | Ondernemersfonds Utrecht, Projecten



Terugblik 2017: 100 jaar De Stijl

  • Foto: Nasera Elfring

    100-jaar-de-stijl

De viering van het 100 jaar De Stijl was een groot succes in Utrecht en Amersfoort. Het themajaar ‘Mondriaan tot Dutch Design- 100 Jaar De Stijl’ is breed omarmd door bewoners, toeristen, ondernemers, de internationale pers en buitenlandse touroperators. Ondernemers en organisaties haakten in groten getale aan bij het themajaar met eigen initiatieven. Een deel daarvan werd gefinancierd vanuit het Ondernemersfonds. Hieronder een terugblik.

We trapten het jaar af in 2016 met een inspirerende bijeenkomst. Sprekers Paul Baltus en Lucette Bruinsma, aanjagers van het ‘Stijl’-jaar, deden uit de doeken wat het jaar inhoudt en welke mogelijkheden er liggen voor ondernemers. Onder het genot van een afsluitend biertje van de Utrechtse brouwerij De Leckere borrelden de ideeën op.

100-jaar-de-stijl

Rietveldstoelen

Op zes plaatsen in de stad verrezen grote Rietveldstoelen. De XL-Rietveldstoel op het stadsplateau en de stoel aan de Adriaen van Ostadelaan (zie hieronder) zijn (deels) gefinancierd via het Ondernemersfonds.

100-jaar-de-stijl

Winkelstraten

De Biltstraat liet bierviltjes ontwerpen in Stijl, en ‘stijlvol’ verpakkingsmateriaal:

100-jaar-de-stijl

Ondernemersvereniging Puur Oost presenteerde een Paasspeurtocht: in diverse winkeletalages konden kinderen ‘Stijl’-eieren vinden. De letters vormden samen een woord, waarmee je een prijs kon winnen.100-jaar-de-stijl

Puur Oost liet ook een boek en een kaartenset maken ter gelegenheid van het Stijljaar. Meer informatie.

Etalages

Ze sprongen in het oog: de vrolijk versierde etalages in de binnenstad – deels een project van CMU, de trekkingsgerechtigde van het Ondernemersfonds voor de binnenstad:

100-jaar-de-stijl

Foto: Nasera Elfring

In Utrecht Oost mochten studenten van Nimeto enkele etalages inrichten.

100-jaar-de-stijl

Expositie

Op het Utrecht Science Park organiseerden ze een expositie over De Nieuwe Stijl. Tijdens deze expositie kon je zien dat Piet Mondriaan en Gerrit Rietveld veel meer gemeen hebben met zonnecellen en de ontwikkeling van minidarmpjes dan op het eerste gezicht lijkt.

100-jaar-de-stijl

100 jaar De Stijl: een groot succes

En dit was nog niet alles. Zo betaalde kantorenpark Rijnsweerd via het Ondernemersfonds een groot reclamebord voor het Stijljaar, zichtbaar vanaf de A27. Ondernemersvereniging Het Fluwelen Handvat regelde een fietstocht op Open Monumentendag door Utrecht Oost langs een paar bepalende ‘Stijl’-monumenten. Bij het Ondernemersfonds zelf hadden we ook een klein projectje. Toen de baby van fondsmanager Alan werd geboren, kreeg hij een cadeau voor haar in ‘Stijl’:

100-jaar-de-stijl

Bekijk hier de eindpresentatie van de organisatie van het themajaar: