Het Ondernemersfonds Utrecht (OfU) vormt een belangrijke schakel in de Utrechtse economie. OfU verbindt lokale ondernemers, verschillende sectoren en organisaties en draagt bij aan de vestigingskwaliteit van Utrecht. Dankzij het fonds is het voor ondernemers mogelijk om initiatieven en investeringen binnen hun gebied gezamenlijk te financieren. Met hun OfU budget geven ondernemers steeds meer kleur aan Utrecht.

Jaarlijks worden honderden projecten gefinancierd: van feestverlichting in de binnenstad en camerabeveiliging op de industrieterreinen tot allerlei projecten die inspelen op sociaal-maatschappelijke thema’s, duurzaamheid en gezond stedelijk leven.

Laat je inspireren door projecten en personen die op allerlei verschillende manieren al kleur hebben gegeven aan onze mooie stad.

OfU is een onafhankelijke stichting die geld beheert dat door ondernemers zelf wordt opgebracht via een opslag op de ozb niet-woningen. Per 1 januari 2012 is opslag een vast percentage: 11.1% van de ozb niet-woningen.

Alle betalers van ozb niet-woningen betalen dus mee. Behalve bedrijven zijn dat bijvoorbeeld ook scholen, sportvelden en ziekenhuizen en ook de overheid betaalt mee als zij een pand bezit of huurt.

Om te zorgen dat de ondernemers die het geld opbrengen er daadwerkelijk zelf mee aan de slag kunnen, is Utrecht verdeeld in ruim zeventig deelgebieden: de trekkingsgebieden. Zo’n trekkingsgebied kan een industrieterrein zijn of een kantorenpark of soms een hele stadswijk. Ieder gebied brengt een eigen budget op en de ondernemers bepalen vervolgens zelf waaraan dit wordt besteed. Zo kunnen ondernemers hun stukje Utrecht kleuren met projecten die bij het gebied passen.

Organisatie

De organisatie van de stichting bestaat uit het fondsmanagement, dat onder leiding van de fondsmanager verantwoordelijk is voor de dagelijkse gang van zaken, een bestuur en een Raad van Advies.

Het fondsmanagement bestaat uit Fondsmanager Kyra Kasel, relatiebeheerder Redmar Hueting, marketing en communicatie specialist Samantha Huismans en interim financieel medewerker Rianne Hopmans. Klik hier voor de contactgegevens van het team.

Het bestuur van stichting Ondernemersfonds Utrecht is verantwoordelijk voor een correcte en zorgvuldige uitvoering van de voorwaarden die aan de subsidiebeschikking ten grondslag liggen. Het bestuur bestaat uit voorzitter Ronald van Maldegem, penningmeester Peter Cullens, secretaris Petra Wammes en algemeen bestuursleden Robert Huiberts en Bernadette Jongerius.

De Raad van Advies bestaat uit een brede doorsnede van ondernemend Utrecht en adviseert het bestuur, gevraagd en ongevraagd, over alle mogelijke zaken die van belang zijn voor het goed functioneren van het fonds en over de personele samenstelling van het bestuur. De raad bestaat uit: Bob van Dijck, Gerard Houterman, Richard Kraan, Suzette van der Zanden en Ward Rennen.

Vacatures

Kom jij Ondernemersfonds Utrecht versterken? Bekijk hieronder welke vacatures er openstaan. Wederzijdse interesse? Dan maken we graag kennis met je. En wie weet word jij wel onze nieuwe collega!

Wat ga je doen?

Als aanvulling op het team is OfU op zoek naar een medewerker relatiebeheer en events. Samen met je collega‘s werk je aan een bruisend ondernemersklimaat in Utrecht. Je gaat langs bij ondernemers en
bezoekt bijeenkomsten zoals algemene ledenvergaderingen en feestelijke openingen. Daarnaast ondersteun je ondernemers waar mogelijk bij het indienen van aanvragen en je helpt met allerhande vragen. De functie kent ook een administratieve kant: je houdt contactgegevens bij, verzorgt mailings en werkt mee in de aanvraag- en projectadministratie. Ook kunnen we je inzet goed gebruiken bij het organiseren van ondernemersbijeenkomsten en het jaarlijkse Ondernemersdiner waar de kopstukken van ondernemend Utrecht op af komen. Creativiteit en eigen initiatief wordt zeer gewaardeerd.

Onze nieuwe collega:

  • is een geboren netwerker, representatief met uitstekende sociale en communicatieve vaardigheden
  • is een ware regelaar met talent voor organiseren
  • heeft een flexibele houding en pakt graag afwisselende werkzaamheden op
  • kan zelfstandig werken en komt goed uit de verf in een klein team
  • heeft geen bezwaar tegen werken in de avonduren en af en toe in het weekend
  • werkt graag met/voor Utrechtse ondernemers
  • heeft HBO denkniveau en enige ervaring met relatiebeheer en/of eventorganisatie

Waar kom je terecht?

OfU is het grootste (en leukste, al zeggen we het zelf) Ondernemersfonds van Nederland. Het team bestaat –met jou erbij– uit vijf mensen, en is daarmee klein, informeel, bevlogen en betrokken. Geen werkdag is hetzelfde, met z’n vijven zorgen we voor:

  • snelle, professionele afhandeling en uitbetaling van alle projectaanvragen (550+ per jaar)
  • prettige, efficiënte samenwerking met zo’n 70 Utrechtse ondernemerscollectieven
  • inspirerende, informatieve communicatie-uitingen en bijeenkomsten voor Ondernemend Utrecht

Wij bieden:

  • een jaarcontract met uitzicht op een vast dienstverband
  • een salaris tussen € 3.000 – € 3.800 bruto (fulltime), afhankelijk van niveau, ervaring etc.
  • een dertiende maand, een pensioenbijdrage en een reiskostenvergoeding
  • een telefoon + laptop van de zaak en een leuke werkplek in ons kantoor aan de Europalaan
  • een unieke organisatie waarbij je een groot netwerk aan ondernemers opbouwt en je inzet voor de meest competitieve regio van Europa, onze prachtige stad Utrecht

Spreekt deze baan jou aan en ben jij de persoon die wij zoeken? Stuur je motivatie met CV vóór 15 april 2024 naar Kyra Kasel (kyra@ondernemersfondsutrecht.nl). De eerste gespreksronde vindt plaats in week 16 en de tweede ronde in week 17. Voor meer informatie kun je terecht bij Kyra (06-20421112).

Wat ga je doen?

Als financieel medewerker bij Ondernemersfonds Utrecht (OfU) ben je verantwoordelijk voor de gehele financiële administratie van het fonds: je verwerkt alle binnenkomende facturen, verzorgt de invoer van
alle financiële transacties, verwerkt betalingen en doet de btw-aangifte. Je controleert de geautomatiseerde financiële processen, houdt overzicht over de facturenstroom en de bijbehorende projectadministratie en stelt (management)rapportages op. Daarnaast ondersteun je de fondsmanager
met het opstellen van budgetten en de verdeling van budgetten over onze trekkingsgebieden. Je bent het aanspreekpunt voor aanvragers en leveranciers m.b.t. de financiële afwikkeling van projecten. Ook
beheer je het contact met onze IT-partners. Verder ben je het eerste aanspreekpunt voor onze accountant en bereid je de jaarrekening en -controle voor. Kortom, een uitdagende, brede functie voor iemand die graag met cijfers werkt en van draaitabellen houdt.

Onze nieuwe collega:

  • is nauwkeurig, analytisch en heeft verstand van financiële/administratieve processen
  • werkt planmatig, is zelfstandig en tevens communicatief vaardig
  • heeft ervaring met MS Office en Exact Globe Next (of een vergelijkbaar boekhoudprogramma)
  • heeft HBO denkniveau en 5+ jaar werkervaring
  • kan zijn/haar draai vinden in een klein team
  • eventueel: affiniteit met het ontwikkelen van rapportages (in Microsoft Reporting Services)

Waar kom je terecht?

OfU is het grootste (en leukste, al zeggen we het zelf) Ondernemersfonds van Nederland. Het team bestaat –met jou erbij– uit vijf mensen, en is daarmee klein, informeel, bevlogen en betrokken. Geen werkdag is hetzelfde, met z’n vijven zorgen we voor:

  • snelle, professionele afhandeling en uitbetaling van alle projectaanvragen (550+ per jaar)
  • prettige, efficiënte samenwerking met zo’n 70 Utrechtse ondernemerscollectieven
  • inspirerende, informatieve communicatie-uitingen en bijeenkomsten voor Ondernemend Utrecht

Wij bieden:

  • een jaarcontract met uitzicht op een vast dienstverband
  • een salaris tussen € 3.700 – € 4.500 bruto (fulltime), afhankelijk van niveau, ervaring etc.
  • een dertiende maand, een pensioenbijdrage en een reiskostenvergoeding
  • een telefoon + laptop van de zaak en een leuke werkplek in ons kantoor aan de Europalaan
  • een unieke organisatie waarbij je een groot netwerk aan ondernemers opbouwt en je inzet voor de meest competitieve regio van Europa, onze prachtige stad Utrecht

Spreekt deze baan jou aan en ben jij de persoon die wij zoeken? Stuur je motivatie met CV vóór 15 april 2024 naar Kyra Kasel (kyra@ondernemersfondsutrecht.nl). De eerste gespreksronde vindt plaats in week 16 en de tweede ronde in week 17. Voor meer informatie kun je terecht bij Kyra (06-20421112).


Benieuwd hoe ondernemers Utrecht kleuren?