Ondernemen en het coronavirus
De afgelopen maanden heeft het coronavirus de wereld compleet doen veranderen. De gevolgen voor de economie zijn voelbaar in elke sector. Als ondernemer is het daarom handig om op hoogte te blijven van de laatste trends en ontwikkelingen. Op deze pagina proberen we zoveel mogelijk veelgestelde vragen te beantwoorden rondom het coronavirus en de gevolgen ervan voor het bedrijfsleven en ondernemers in Utrecht. Heb je een specifieke vraag over een project, evenement, aanvraag of factuur, neem dan contact met ons op via:
info@ondernemersfondsutrecht.nl
Kyra (fondsmanager): 06-204 211 12
Daniëlle (aanvragen): 06-532 752 78
Corrie (facturen): 06-100 324 71
Algemeen
- De Corona Calculator is een initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland. Met deze tool krijg je inzicht in relevante steunregelingen van overheden en financiële instellingen die jouw onderneming helpen.
- De Rijksoverheid heeft een speciale pagina met veelgestelde vragen voor werkgevers en ondernemers. Klik hier voor meer informatie.
- Bekijk voor meer algemene vragen en antwoorden ook de informatie van het RIVM. Je kunt ook bellen met het RIVM via 0800-1351. Dit telefoonnummer is dagelijks bereikbaar van 8.00 tot 20.00 uur.
- De Kamer van Koophandel heeft een speciaal KvK Coronaloket. Hier kun je vragen stellen over de impact van het Coronavirus op jouw bedrijf. Bijvoorbeeld over financiering, personeel of regelingen. Zij zijn op werkdagen telefonisch bereikbaar op 0800 – 2117 tussen 08.30 en 17.00 uur.
- De Utrecht Region Economische Corona Alliantie (URECA) biedt ondersteuning aan ondernemers waarvoor de bestaande regelingen niet van toepassing blijken. De alliantie bekijkt dan of er maatwerk kan worden geboden.
- Als ondernemer is het daarom handig om op hoogte te blijven van de laatste trends en ontwikkelingen. Graag delen wij een aantal artikelen met jullie zodat jij kan zien wat er speelt in jouw sector.
Ondernemersfonds Utrecht
De overheid helpt ondernemers die getroffen zijn door de coronacrisis met een uitgebreid pakket aan steunmaatregelen. Er komt iedere dag veel (nieuwe) informatie bij. We adviseren om de communicatiekanalen van deze officiële instanties in de gaten te houden.
Vragen die specifiek met ’t Ondernemersfonds te maken hebben beantwoorden we hieronder:
Facturatie
Wordt mijn factuur de komende periode uitbetaald?
Ja, facturen worden gewoon uitbetaald. We werken met vaste betaaldata. Betalingen vinden plaats op de maandagen in de oneven weken. Let op dat een factuur alleen betaald wordt als deze gericht is aan Ondernemersfonds Utrecht, er een juist projectnummer op vermeld staat en er een akkoord is vanuit het trekkingsgebied.
Hoelang duurt het voordat mijn factuur wordt uitbetaald?
Als de factuur voldoet aan bovenstaande criteria, wordt deze over het algemeen binnen 14 dagen betaald.
Ik heb vragen over een factuur, bij wie kan ik terecht?
Corrie staat, zoals altijd, voor je klaar bij vragen over facturen. Je kunt haar bereiken via facturen@ondernemersfondsutrecht.nl op nummer 06-100 324 71.
Aanvragen
Ik wil een aanvraag indienen, kan dat?
Ja, je kunt gewoon online je aanvraag voor financiering van een project aanvragen. Lees meer over de spelregels waaraan je aanvraag moet voldoen.
Ik heb een aanvraag ingediend. Hoelang duurt het voordat deze nu behandeld wordt?
Van maandag tot en met donderdag houden wij ons oa bezig met de behandeling van de aanvragen. Deze aanvragen proberen wij binnen 2 weken af te handelen. Echter zijn wij hier, zoals ook in de “normale” situatie geldt, afhankelijk van de agenda’s van onze bestuursleden en de wijze waarop de aanvragen zijn ingediend. Zijn alle benodigde documenten zoals begrotingen en verslagen van ALV’s toegevoegd en is er al een akkoord vanuit de trekkingsgerechtigde? Als dit allemaal direct bij het indienen van de aanvraag geregeld is kunnen wij met de aanvragen aan de slag.
Gaat het om een aanvraag waar spoed achter zit? Neem dan vooral contact op!
Kan ik een aanvraag indienen voor het financieren van noodmaatregelen?
Lopende projecten / aanvragen
Ik heb een aanvraag gedaan voor een evenement/project dat wordt geannuleerd, wat nu?
Neem contact met ons op en geeft aan welk project(nummer) niet door gaat. Wij sluiten het project dan af. Het daartoe gereserveerde budget komt te vervallen en kan op een later moment ingezet worden.
Ik heb een aanvraag gedaan voor een evenement/project dat wordt uitgesteld of waarvan het onduidelijk is of het kan worden uitgesteld, wat nu?
Op dit moment hoef je niks te doen, het is geen enkel probleem wanneer een evenement/project op een later moment wordt uitgevoerd. En mocht het onduidelijk zijn, we horen het graag wanneer er meer helderheid is.
Ik ben een aanvraag aan het voorbereiden voor een project/evenement waarvan het onduidelijk is of het door kan gaan. Wat raden jullie aan?
Ook voor ons is er veel onduidelijk en de omstandigheden veranderen met de dag. We staan voor je klaar om mee te denken, dus neem vooral contact op.
Gemeente Utrecht
Veel Utrechtse bedrijven, ondernemers en zzp’ers ondervinden de gevolgen van de maatregelen rondom het coronavirus. De gemeente komt daarom met een aanvullend, Utrechts, pakket aan steunmaatregelen. Lees meer op de website van de gemeente.
Ook heeft de gemeente een Ondernemerspanel dat meedenkt over allerlei onderwerpen die te maken hebben met ondernemen in Utrecht. Je kunt je via de bovenstaande link aanmelden.
Staat je vraag er niet tussen?
Heb je een vraag die ook voor andere ondernemers relevant is? Stuur die dan in. We houden deze pagina de komende tijd up-to-date en proberen zoveel mogelijk vragen te beantwoorden. We zullen ook doorverwijzen naar de nodige (officiële) instanties.