8 augustus 2017 | Algemeen, On the spot

On the spot: Jacques Blommendaal

– In deze rubriek bezoeken we een actieve ondernemer on the spot. Waarom zet hij zich in voor de buurt en wat is het recept voor succes? Dit keer: Jacques Blommendaal, voorzitter van Centrummanagement Utrecht (CMU). –

‘Utrecht is eigenlijk een uit de kluiten gewassen dorp’, zegt Jacques Blommendaal als we op de dak van zijn appartement in hartje Utrecht staan en uitkijken over de Catharijnesingel. ‘Van hier af kan ik precies zien wie daar zijn dagelijkse rondje loopt, ik herken iemand onmiddellijk aan zijn manier van lopen.’ Niet alleen van de mensen, ook van de bedrijven, de verkeersroutes, en de belangen in de binnenstad heeft Jacques samen met zijn bestuur inmiddels een enorme kennis vergaard. Deze kennis zet hij in om als voorzitter van CMU een gelijkwaardige gesprekspartner te zijn voor andere belangrijke partijen in de binnenstad.

Een plezierig verblijf

CMU ontstond in 2012 vanuit de behoefte de economische belangen van ondernemers in de binnenstad te bundelen. Ondernemersfonds Utrecht is toen opgericht (onder andere) om CMU, mogelijk te maken. Het belangrijkste doel van CMU is te zorgen dat de 35 miljoen (!) jaarlijkse bezoekers een plezierig verblijf hebben en dat zij de binnenstad gemakkelijk kunnen vinden en bereiken – zodat de binnenstad economisch optimaal functioneert. CMU verzorgt daarom bijvoorbeeld de feestverlichting en de hanging baskets (deels), maar houdt zich vooral ook bezig met strategische thema’s en belangenbehartiging.

Ambtenaar en ondernemer

De loopbaan van Jacques Blommendaal maakte hem vijf jaar geleden een vanzelfsprekende kandidaat om voorzitter te worden van CMU. Na zijn studie politicologie deed hij jarenlang ervaring op bij verschillende gemeentes. Vervolgens gooide hij het roer om en begon hij met zijn echtgenote in de Twijnstraat een Italiaanse delicatessenzaak. Daar rolde hij de wereld van de ondernemersverenigingen in en stortte zich onder andere op de herindeling van de buitenruimte in de omgeving van de Twijnstraat. Hij kent dus zowel de gemeente van binnenuit als de belangen van de ondernemers.

Koopzondag, stadsplattegrond, centrumkwartieren

In de vijf jaar van zijn voorzitterschap heeft CMU veel bereikt – al vergt het soms een lange adem. Het belangrijkste adagium van Jacques is dat híj de voet aan de bal wil hebben. ‘Ik ben een spits, geen verdediger. Ik wil met CMU niet reageren op wat er door de gemeente bedacht is, wij nemen zelf initiatief.’ Een van de eerste resultaten van CMU was de invoering van koopzondag. Maar ook de nieuwe stadsplattegronden, de indeling van het centrum in kwartieren en de vernieuwde feestverlichting zijn het werk van CMU. En binnenkort zal dankzij een jarenlange lobby de Oudegracht langs de vismarkt eindelijk voetgangersgebied worden.

‘Een ongelooflijk groot goed’

Over Ondernemersfonds Utrecht is Jacques Blommendaal zeer te spreken. ‘OfU is een ongelooflijk groot goed en een deugdelijke financiële basis voor CMU, en ook voor camerabewaking op bedrijventerreinen of een organisatie als Utrecht Science Park. OfU maakt mogelijk dat we strategische belangen kunnen formuleren en dienen op basis van zorgvuldig onderzoek. Daardoor zijn we een serieuze gesprekspartner voor de gemeente en andere samenwerkingsrelaties.’

Dit was aflevering 8 van de rubriek ‘On the spot’.
Lees hier aflevering 1 (Machteld Kooij), hier aflevering 2 (Petra Wammes), hier aflevering 3 (Jacco Vroegop), hier aflevering 4 (Bert Strijker), hier aflevering 5 (Corrie de Gooijer), hier aflevering 6 (Henk Schotpoort) en hier aflevering 7 (Bob Scherrenberg).