Deze zomer werd het aanbestedingstraject om 10 bedrijventerreinen (opnieuw) te voorzien van camerabeveiliging afgerond. En daarom namen wij contact op met Frank van Essen die, samen met Wim Derksen, in opdracht van U-Safe dit hele proces in goede banen heeft geleid en ook als ‘alles hangt waar het moet hangen’ zorgt voor het kwaliteitsmanagement.

Als we Frank vragen U-Safe te beschrijven krijgen we direct een duidelijk antwoord: “U-Safe is een samenwerkingsverband van ondernemers uit 10 verschillende trekkingsgebieden en waarborgt de kwaliteit van het cameratoezicht en beveiliging in deze gebieden. Daarnaast zorgt U-Safe voor collectieve surveillance en alarmopvolging.”

Terugblik

Ruim 5 jaar geleden werd de financiering voor de camerabewaking bij bedrijventerreinen vanuit de gemeente stopgezet en dat is voor ondernemers uit toen 8 gebieden (inmiddels 10 gebieden) de reden geweest om U-Safe in het leven te roepen. “Dit hele proces heeft heel wat voeten in de aarde gehad. Met de Gemeente Utrecht werd een convenant afgesloten, er moest uiteraard rekening gehouden worden met privacywetgeving en er kwam een heel aantal juristen aan te pas. Maar het belangrijkste is dat we de camera’s en beveiliging in deze gebieden goed op orde kregen en er een mooie samenwerking werd gestart”.

Nieuwe aanbesteding

Recentelijk is het aanbestedingstraject voor de (camera) beveiliging in dezelfde gebieden afgerond. Frank: “Vooraf hebben alle vertegenwoordigers van de bedrijventerreinen hun specifieke wensen uitgesproken. Op sommige locaties moeten extra camera’s komen, of ze moeten op een andere locatie komen te hangen, omdat bijvoorbeeld wegen anders lopen of omdat verplaatsing een beter overzicht geeft. Inmiddels is het deel dat puur gaat om de verlenging, dus niet de extra camera’s of de camera’s die verplaatsen, al afgerond. het plan voor deel twee, de aanvullingen en verplaatsingen, zal medio oktober klaar zijn en vervolgens gefaseerd worden uitgevoerd.”

En, hoe gaat dat dan in zo’n proces met zoveel stakeholders? Hoe was bijvoorbeeld de samenwerking en natuurlijk ook: wat zijn de voordelen van deze samenwerking? Frank: “Door regelmatig met elkaar te spreken, merk je dat de verschillende gebieden elkaar kunnen inspireren en dat we van elkaar kunnen blijven leren. De samenwerking is vanaf het begin al heel goed en open, ieder gebied heeft weliswaar eigen specifieke wensen en draagt naar rato bij , maar iedereen put uit de voordelen van de gezamenlijke aanbesteding.”

En straks?

Als alle aanpassingen straks zijn uitgevoerd, stopt het werk voor U-Safe niet. Frank houdt zich namelijk ook bezig met kwaliteitsmanagement. Zo zorgt hij dat alle tien gebieden iedere maandag een rapportage ontvangen waarin de opvallende zaken van de voorgaande week staan beschreven. Is er sprake geweest van bijvoorbeeld een inbraak, dan gaat Frank na of er aangifte is gedaan. De politie kan vervolgens via hem via een justitiële vordering de beelden opvragen die via een beveiligd portal worden verstuurd.

Daarnaast heeft ieder gebied een eigen veiligheidsoverleg (Keurmerk Veilig Ondernemen of in een andere vorm). Namens de gebieden is Frank hier actief bij betrokken en zodoende woont hij per gebied ieder jaar vier vergaderingen bij. Veertig per jaar dus!

Ondernemersfonds Utrecht

Voor een aanbesteding als deze van U-Safe is vanaf de start regelmatig contact met het Ondernemersfonds geweest. Het gaat in deze gesprekken om de kosten van de aanbesteding maar natuurlijk ook om de camera’s en het kwaliteitsmanagement.

Advies aan andere gebieden

Frank: “Ik kan ieder gebied aanraden om goed naar alles dat met veiligheid te maken heeft te kijken. Dat kan in een samenwerking met andere gebieden, maar het allerbelangrijkste is het dát er oog is voor wat er op dit gebied aan de hand is. We zien dat de criminaliteit toeneemt, vooral qua hardheid. Er gebeuren soms echt heftige dingen en hierop moeten we acteren.”

Meer informatie over U-Safe? Klik dan hier.