2 april 2019 | On the spot

‘OfU werkt in Kanaleneiland als een buitenboordmotor’

Al meer dan 15 jaar zet rasondernemer Nathan Rozema zich in voor ‘zijn’ Kanaleneiland. De eigenaar van Labyrinth Onderzoek heeft zich nu ook verbonden aan het kersverse collectief Ondernemen Kanaleneiland. Een aantal weken na de kick-off van dit collectief zochten we hem op in het hart van de wijk, buurtcentrum Krachtstation Kanaleneiland. Daar vroegen we hem naar de mogelijkheden die hij ziet en steeds heeft gezien voor de wijk.

De eigen kracht van Kanaleneiland

Als je de kranten mag geloven is er veel mis in Kanaleneiland. Vuil op straat, hangjongeren en automobilisten die verkeersregels aan hun laars lappen. ‘Kanaleneiland kent natuurlijk veel problemen,’ erkent Nathan Rozema. ‘Tegelijk zie ik volop kansen en spreek ik zeer gemotiveerde mensen.’ Rozema is eigenaar van Labyrinth onderzoek & advies, de initiatiefnemer van Krachtstation en bovendien trotse inwoner van Kanaleneiland.

ondernemen-kanaleneiland

De goed bezochte kick-off van het collectief ‘Ondernemend Kanaleneiland’ op 7 maart jl. onderstreepte zijn boodschap. In het Krachtstation kwamen bij Coffeemania by Boogh [de horeca-exploitant van het Krachtstation, red.], zo’n zestig mensen samen die geloven in de eigen kracht van de wijk. Zo werken ze bijvoorbeeld aan slimme marketing en verzinnen ze creatieve oplossingen voor de werkloosheid in Kanaleneiland.

Geldstromen en werk in de wijk houden

De kracht van de wijk ontdekte Nathan meer dan vijftien jaar geleden al. Toen trok hij voor een klus de wijk in. Samen met z’n team en studenten van de UU sprak hij met een paar honderd bewoners en een groot aantal ondernemers. Hij hoorde hun behoeftes en frustraties aan. Het bleek dat voor veel ondernemers de huren te hoog waren. Ze hadden behoefte aan goedkope, basale winkelruimte, zoals de kraampjes bij de Utrechtse Bazaar. Die kun je huren voor slechts vijftien euro per dag. Daarnaast lekte veel geld en werk weg uit de wijk.

Nathan: ‘In Kanaleneiland zijn voor miljoenen euro’s aan gesubsidieerde buurthuizen. Maar bewoners mogen hun eigen culturele feesten of bijeenkomsten daar niet organiseren. Daarvoor moesten ze uitwijken naar plaatsen als Almere of Zaandam.’ Dit bracht Nathan op het idee om geldstromen en werk in de wijk te houden. ‘Ik zag dat de oplossing lag in de eigen kracht en ondernemerschap van de wijk, niet in subsidies of hulpverlening.’ Omdat Nathan inmiddels een uitgebreid netwerk had opgebouwd, voelde hij zich geroepen de kansen die hij zag om te zetten in praktijk.

Veelzijdig centrum voor de wijk

Jaren en veel tegenslagen later, resulteerden Nathans inspanningen in het multifunctionele Krachtstation. Voorheen was dit gebouw een ROC met duizend leerlingen van wel 13.000 m2. Nathan heeft het samen met zijn partners laten ombouwen tot een veelzijdig centrum van de wijk. Zonder subsidie of hulp van buitenaf.

krachtstation

De voormalige aula alias ‘De kuil’ geeft nu ruimte aan marktjes, evenementen en feesten. Het Krachtstation herbergt kantoren, wijkbedrijven, een sportschool, een coffee- en lunchroom, ateliers en studentenkamers. De jeugd van Kanaleneiland kan zijn energie kwijt bij de taekwondo-lessen van Angelo Rosalia, terwijl migrantenouderen ondersteuning krijgen bij Attifa. ‘Mensen ontmoeten elkaar hier op ongedwongen wijze,’ zegt Nathan. ‘Maar er kan nog veel meer. Ik ben pas tevreden als de werkloosheid afneemt, mensen een hoger inkomensniveau hebben en de organisatiegraad in de wijk zichtbaar is verbeterd.’

Buitenboordmotor

Hoewel het Krachtstation een krachtig symbool is voor de potentie van de wijk, was er dus nog wel wat te winnen aan slagkracht. ‘Ondernemers zijn van nature gericht op zichzelf,’ legt Nathan uit. Logisch, wat hem betreft: ‘Ze moeten hun eigen toko draaiende houden.’ Hij was daarom erg blij toen het Ondernemersfonds vorig jaar Kanaleneiland indeelde als apart trekkingsgebied. Behalve het Krachtstation staan in dit nieuwe gebied onder andere MBO Utrecht, ROC Midden Nederland, de eigenaar van een van de kleine winkelcentra  en AxionContinu. Allemaal zijn ze zich bewust van hun inbedding in de buurt. Ze hebben belang bij het verbeteren van het vestigingsklimaat en de leefbaarheid van de wijk.

ondernemen-kanaleneiland

Ondernemers uit Kanaleneiland brengen een toost uit tijdens de kick-off van Ondernemend Kanaleneiland

De nieuwe indeling legt Kanaleneiland geen windeieren, vindt Nathan. ‘Het Ondernemersfonds is als een buitenboordmotor. Nu de overige partijen uit Kanaleneiland ook zijn aangesloten in het overleg rondom het Ondernemersfonds, krijgen we echt dingen van de grond’. De afgelopen tijd is bijvoorbeeld al hard gewerkt om de overlast rondom winkelcentrum Rijnbaan tegen te gaan – met succes. Op de plank liggen plannen voor een coöperatief wijkuitzendbureau, een groene, luchtzuiverende muur en een winkelspel voor kinderen. ‘Als ik het enthousiasme van anderen zie, geeft mij dat ook nieuwe energie’, glundert Nathan. ‘Het gaat vooruit en ik geloof echt dat we over vijf jaar heel ergens anders staan.’

Op zoek naar meer inspiratie? Ontdek via onze maandelijkse nieuwsbrief wat anderen doen ter versterking van het ondernemersklimaat in hun buurt.