31 oktober 2018 | Nieuws, On the spot, Projecten

Duo-interview met Buurtconciërge Sterre en voorzitter van ondernemersvereniging Puur Oost Miranda

“Ondernemersvereniging Puur Oost, het Diakonessenhuis en het Ondernemersfonds Utrecht hebben de handen ineengeslagen en zijn samen op zoek naar een: Buurtconciërge M/V voor 20 uur per week”. Zo luidde de eerste alinea van de vacature voor de allereerste Buurtconciërge van Utrecht. Inmiddels is Sterre Hijlkema alweer vier weken aan de slag. Tijd voor een ‘heads-up’, samen met Miranda van Breukelen, voorzitter van ondernemersvereniging Puur Oost.

Miranda runt al 26 jaar met veel passie haar eigen salon Hairstyling Blitzz. Sinds een aantal jaar is zij voorzitter van ondernemersvereniging Puur Oost. “Puur Oost is een actieve groep van ondernemers die zich in hun vrije tijd graag inzetten voor de wijk. We hebben nu zo’n 35 leden en we hopen dat door de Buurtconciërge dat aantal omhoog gaat. Want hoe meer mensen lid zijn, hoe meer er ‘gezien’ en gedaan kan worden in én voor de wijk. Door middel van de Buurtconciërge kunnen we de behoefte peilen en als ondernemers(vereniging) daarop inspelen met onze diensten.”

Sterre is 29 en een geboren en getogen Utrechtse. “Ik heb altijd in Utrecht gewoond, eerst in het centrum en nu al een aantal jaar in Oost. Ik vind het wonen hier superfijn en ook vóórdat ik Buurtconciërge was, zette ik me graag in voor de wijk. Ik heb een opdracht voor de wijkraad gedaan en was betrokken bij de organisatie van diverse evenementen. [Lachend] Nu is het mijn ‘taak’ als Buurtconciërge om losliggende stoeptegels bij de gemeente te melden, maar dat deed ik voorheen ook al!”

Waar kwam het idee voor een Buurtconciërge vandaan?

Miranda: “Een aantal jaren geleden is de wijk helemaal opgeknapt. Op een gegeven moment zie je dat er toch weer veel rommel ligt of obstakels op de stoep. Maar ook dat fietsen worden gestolen en er (kleine) inbraken zijn. Dat willen we niet én hoort ook niet. Natuurlijk is de gemeente er en de politie, maar die kunnen niet overal op letten. Toen hebben we als ondernemersvereniging meer voor de grap gezegd dat het mooi zou zijn als we een soort conciërge hadden die zijn of haar ogen en oren openhoudt voor datgene wat in de wijk gebeurt. Zonder controlerend te zijn, want dat doet de wijkagent al”. Omdat Puur Oost nog een bedrag vanuit het Ondernemersfonds te besteden had, zijn ze met Alan in gesprek gegaan om verder te brainstormen over het idee van een Buurtconciërge. Miranda: “We hebben toen de keuze gemaakt om het budget bewust te besteden en niet aan allerlei randzaken, zodat de hele wijk er profijt van kan hebben.”

Zo is uiteindelijk budget vrij gekomen om een Buurtconciërge voor twintig uur in de week aan te nemen via een payroll constructie. Sterre: “Hiervoor werkte ik als ruimtelijk economisch adviseur, maar ik miste het menselijke aspect hierin. Toen ik de vacature voor de Buurtconciërge zag wist ik: dít is mij op het lijf geschreven. Hiermee kan ik me op een positieve manier ‘overal tegenaan bemoeien’ en mensen helpen. Ik heb een sollicitatievideo gemaakt en nu ben ik alweer vier weken aan de slag!”

Waar liggen de grootste uitdagingen voor de Buurtconciërge?

Miranda: “Het gaat erom dat we iemand hebben die als een soort derde oog ziet wat er gebeurt in de wijk en dat kan doorgeven aan de juiste partij. Dit kunnen de ondernemers in de wijk zijn, maar ook de gemeente, wijkagenda, et cetera. De Buurtconciërge is iemand die zorgt voor verbintenis, aan wie mensen kunnen uitspreken wat er leeft en waar behoefte aan is en dan ook de juiste mensen aan elkaar kan koppelen.”

Momenteel focust Sterre zich dan ook op het kennismaken in de wijk om daarmee het concept van de Buurtconciërge onder de aandacht brengen. “Nu ben ik vooral nog heel veel aan het zenden, om mensen te laten weten dat ik er ben. Ik hoop dat dat straks omgekeerd is en dat mensen mij vanzelf weten te vinden”. Hiervoor houdt ze iedere dinsdagochtend van 10.00 – 12.00 uur bij Brasserie van Ostade een inloopspreekuur. Sterre: “Tijdens dat moment kunnen mensen een kopje koffie met me drinken en ben ik een luisterend oor. Alles wat ik hoor waarvan ik denk ‘hé, daar kan ik iets mee in de wijk’ neem ik mee en kunnen we misschien wel omzetten in een concrete actie. Op die manier kan ik zorgen voor verbinding, levendigheid én een stukje (sociale) veiligheid.”

Veiligheid is een van de drie thema’s waar Sterre zich de komende tijd op zal focussen. “In samenwerking met een arts ben ik aan het kijken of we EHBO-cursussen kunnen aanbieden. Ook komt er in mijn bakfiets een EHBO-kist en ik ben de mogelijkheden aan het uitzoeken voor een AED”. Naast veiligheid is afval ook een belangrijk thema in combinatie met een nieuw groenplan voor de wijk. Miranda: “Ondanks de opknapbeurt van een paar jaar geleden ziet op sommige plekken het groen er niet meer uit en ligt er zwerfafval tussen. Dat moet toch anders kunnen”. Sterre: “Ik wil clean-up acties gaan organiseren en in plaats van scholieren te bestraffen – dat is mijn taak helemaal niet – wil ik ze op een positieve manier stimuleren om anders met afval om te gaan”. Ook zal Sterre de ondernemersvereniging ondersteunen bij de uitvoer van verschillende projecten, zoals een pilot voor obstakelvrije stoepen, de Lichtjestocht in december en een kunstwerk dat in de buurt gaat komen.

Hoe ziet een dag van de Buurtconciërge eruit?

Sterre: “Een deel van de dag breng ik door op straat om met mensen te praten en te signaleren wat er gebeurt in de wijk. Ook overleg ik veel met de ondernemers en andere partijen in de buurt, zoals het wijkbureau, de gemeente, scholen en het ziekenhuis. Mijn standplaats is bij de Wilg [organisatie die mensen met een verstandelijke/psychische beperking ondersteunt in het (weer) actief meedoen in de maatschappij, red.], zij bieden mij een werkplek. Als ik niet buiten op pad ben, kan ik hier aan de projecten werken”. Vast aanspreekpunt in het bestuur van Puur Oost is Martin van den Heuvel van de Logofabriek. “Met hem stem ik iedere week af wat er op de agenda staat, zowel voor de lange als korte termijn”. Een rondje maken door de wijk doet Sterre op de speciaal ontworpen Buurtconciërge-bakfiets. Wat er allemaal in de bakfiets zit? “Een EHBO-kist, fietspomp en bandenplaksetje en er zal gereedschap in komen voor kleine hand- en spandiensten. Verder moet het nog een beetje vorm krijgen. Zo wil ik graag informatiefolders en flyers verzamelen zodat ik die, als ik met mensen in gesprek ben, kan meegeven.”

Dat Sterre nu een jaar lang dé Buurtconciërge is, is een pilot. Wanneer is de pilot geslaagd?

Miranda: “Toen we met dit project begonnen, gingen we er heel open in. We dachten: we kunnen de lat wel heel hoog leggen, maar misschien komt er wel véél meer uit dan dat we bedacht hebben van te voren. Daarom willen we het ook een beetje laten gebeuren en Sterre de kans geven om vanuit haar enthousiasme de functie vorm te geven. Voor ons is het geslaagd als de wijk de meerwaarde van de Buurtconciërge ziet én voelt. Dat er meer samenhang is en onderlinge contacten versterkt zijn tussen bewoners en ondernemers. En dat het een nóg fijnere plek is om te wonen en te verblijven.

Daarnaast zou het heel mooi zijn als meer wijken in Utrecht zeggen ‘wij willen ook een Buurtconciërge’ en als het concept zich verspreidt naar andere steden in Nederland. Dit zie je bijvoorbeeld ook in Londen met de ‘Welcome People’.”

Sterre: “Voor mij is het geslaagd als mensen mij weten te vinden, dat ze mij kennen als hét gezicht van de Buurtconciërge. Dat de input van de wijk – vanuit de ondernemers en bewoners – de basis is voor het werk dat ik doe en oppak. Daarom is het heel belangrijk dat in dit eerste jaar de zichtbaarheid van de Buurtconciërge vergroot wordt.”

Benieuwd naar de mogelijkheden voor een Buurtconciërge in uw wijk? Neem dan contact met ons op via info@ondernemersfondsutrecht.nl.