4 december 2017 | Blog, Ondernemersfonds Utrecht

Blog: Omdenken in de Werkspoorkathedraal

  • Foto: Utrecht Marketing

Op 27 januari 2016, bijna twee jaar geleden, organiseerden wij met OfU een bijeenkomst in de Werkspoorkathedraal. De leidingen van de vloerverwarming (40 kilometer!) lagen er net in en de vloer zelf nog niet. Je een weg banen door de grote hal betekende balanceren over het betonvlechtwerk. We kozen dan ook voor de intact gelaten wasruimte als locatie, een plek waar de medewerkers van Werkspoor zich vroeger van zweet, smeer en roet konden ontdoen na een dag hard werken. De buitenruimte had op dat moment nog wel wat liefde nodig, iets wat pijnlijk duidelijk werd op onze avond. Het had bijna een heel etmaal geregend en bezoekers moesten zich een weg banen langs -en soms ook door- plassen die zich qua schaal konden meten met de kolossale hal. Toch was het enthousiasme van de bezoekers groot. En niet in de laatste plaats bij mij. Kippenvel kreeg ik ervan.

Werkspoorkathedraal

En dat is niet veranderd. Iedere keer dat ik er binnenstap – en dat gaat inmiddels een stuk makkelijker – ben ik weer enthousiast. Dit is wat mij betreft de absolute hoogmis van het industriële erfgoed in Utrecht en een icoon voor ‘het Werkspoorkwartier’, een gebied dat mede door dit project enorm in ontwikkeling is. De Werkspoorkathedraal laat ook zien hoe ontzettend compleet deze stad is (maar daar moeten we het een andere keer over hebben).

Utrecht Marketing

Het verbaasde mij dan ook niet dat Utrecht Marketing juist deze plek uitkoos om op ambitieuze wijze haar eerste grote evenement te organiseren. De bijna jubilaris trok de stoute schoenen aan en nam op maandag 27 november de hele hal in gebruik om te laten zien wat voor creativiteit zij in huis heeft. En ja, het regende weer pijpenstelen. Maar dat mocht de pret niet drukken. Met mijn OfU-pet op (ditmaal figuurlijk) waren er genoeg onderwerpen om de tanden in te zetten. Leuk om een jaar na onze bijeenkomst in het Centraal Museum bijvoorbeeld even te spreken met Lucette Bruinsma en Paul Baltus over de viering van 100 jaar de Stijl.  

Bloemlezing

Het ‘Congrestival’ van UM was ook een bloemlezing van wat ons in Utrecht de komende jaren te wachten staat. Wat te denken van De Vuelta in 2020? Of 900 jaar stadsrechten in 2022? Inzet van OfU-middelen kan een belangrijke slagingsfactor zijn voor dergelijke evenementen en tegelijkertijd vergt onze gebiedsgerichte aanpak veel van evenementenorganisaties. Zij zullen steeds vindingrijk moeten zijn om de afzonderlijke trekkingsgebieden te enthousiasmeren voor het evenement. Want de trekkingsgebieden bepalen of en onder welke voorwaarden zij bij willen dragen aan het evenement. Dat zou je kunnen zien als een probleem bij het organiseren van stadsbrede evenementen.

Omdenken in de Werkspoorkathedraal

Maar zoals ‘Omdenker’ en Utrechtse ondernemer Berthold Gunster in zijn keynote uitlegde: de eerste stap is om van een probleem een feit te maken. Door vervolgens in plaats van ja maar…, ja en… te zeggen openen we de weg naar oplossingen kansen. En kansen liggen er, juist in de gebiedsgerichte aanpak. Want door de ondernemers in de trekkingsgebieden vanaf de eerste stapjes inhoudelijk mee te nemen in de planvorming en de uitwerking ervan, maak je ze ook mede-eigenaar van het dossier. Dat leidt tot meer betrokkenheid, meer enthousiasme en meer kwaliteit.