Achter de OfU-schermen met relatiebeheerder Daniëlle

Als onafhankelijke stichting beheert Ondernemersfonds Utrecht geld dat door ondernemers zelf wordt opgebracht via een opslag op de ozb niet-woningen. Ondernemers kunnen in hun trekkingsgebied (industrieterrein, kantorenpark, en soms een hele stadswijk) zelf bepalen wat ze met dat geld doen, zolang het maar collectieve initiatieven en projecten zijn die bijdragen aan het vestigingskwaliteit van Utrecht. Om dit in goede banen te leiden zit achter het fonds een enthousiast fondsmanagement-team. De komende weken stellen we dit team aan je voor. We trappen af met relatiebeheerder Daniëlle, die alles afweet van de (spelregels van) aanvragen.


Wie? Daniëlle van er Kuyl, 39 jaar
Wat? Relatiebeheerder sinds 2018
Achtergrond? “Voordat ik bij Ondernemersfonds Utrecht terecht kwam, heb ik acht jaar bij HISA als project- en winkelstraatmanager gewerkt. Hier heb ik Utrecht goed leren kennen én hoe je winkeliers, ondernemers en -verenigingen organiseert tot toffe samenwerkingen en initiatieven. Die ervaring en kennis kan ik nu goed gebruiken bij OfU, waar ik sinds twee jaar met veel plezier werkzaam ben.”
Thuis? “Ik woon samen met mijn man en 3 kinderen (hele leuke 8-jarige tweelingmeiden met een grote broer van 11 jaar) in Nieuwegein. Dat was wel een stap hoor, vanuit het fijne Utrecht verhuizen naar de ‘rand van’. Ik hou namelijk enorm van de diversiteit van Utrecht als stad. Ik ben er in mijn vrije tijd dan ook graag te vinden!”
Leukste privé project? In het voorjaar en de zomer hebben we een tent op Camping Stortemelk op Vlieland. Als we er zelf niet vertoeven, verhuren we de tent (zie ook @katoenenhuis op Instagram). Het is er heerlijk, we zijn er in het zomerseizoen dan ook zoveel mogelijk zelf.”


Een dag als relatiebeheer bij OfU, hoe ziet dat eruit?

“Super afwisselend, geen dag is hetzelfde. Kantoordagen op Lage Weide wisselen zich af met dagen waarbij ik veel op pad ben in de verschillende trekkingsgebieden in Utrecht. Ik ben verantwoordelijk voor het behandelen van ingediende aanvragen en zorg ervoor dat aanvragen zo compleet mogelijk zijn, zodat deze beoordeeld (en uiteindelijk goedgekeurd) kunnen worden door ons bestuur. Hiervoor is het noodzakelijk dat ik nauw contact heb met de trekkingsgebieden. Ik sluit regelmatig aan bij gesprekken met ondernemerscollectieven en andere stakeholders in de stad. Dat maakt mijn baan zo ontzettend leuk. De term ‘ondernemer’ is voor het fonds zo breed dat de diversiteit van onze contacten in de stad enorm groot is: van sportclubs tot grote bedrijventerreinen, ondernemers uit de creatieve sector, vastgoedeigenaren tot ‘klassieke’ retail ondernemers. Juist door deze diversiteit komen de tofste en mooiste projecten in Utrecht van de grond!”

Lichtkunst in Lauwerecht (foto: Frederike Top)

De allerleukste aanvraag die je ooit binnen hebt gekregen is…

“Leuke vraag, maar oprecht lastig om te antwoorden! De aanvragen die we binnenkrijgen zijn zo verschillend dat ze eigenlijk niet te vergelijken zijn. Vaak is het ook niet de aanvraag zelf, maar juist de onverwachte samenwerkingen die tot stand komen of de energie die de aanvraag losmaakt, wat het zo leuk maakt.

Een voorbeeld wat ik hierbij wel kan bedenken, zijn de projecten die in Lauwerecht van de grond zijn gekomen. Er leek weinig verbinding in deze buurt, maar met behulp van SAC (Spoken Art Community) en de inzet van OfU-gelden is er nu een toffe, actieve club ondernemers die de buurt een gezicht hebben gegeven. Van gave muurschilderingen, tot lichtzinnen en meer groen! Projecten die een blijvende impact hebben en daarmee het werken, bezoeken en wonen in de wijk een stukje leuker maken.

Verder ben ik voor dit jaar heel benieuwd wat er allemaal uit de samenwerking in het Beurskwartier (gebied 60A Graadt van Roggenweg – Westplein) gaat ontstaan. Van toffe events als Espresso for the Mind waar je je dag kickstart met een fijne talk tot aan wensen voor een groener en kleurrijker Jaarbeursplein. Ideeën genoeg daar!”

Hoe ziet de ideale aanvraag eruit?

“De ideale aanvraag is er een waaruit blijkt dat er overleg is geweest met de trekkingsgerechtigde, dat deze persoon of personen de aanvraag hebben goedgekeurd en dat men het dus collectief een goed plan vindt. Waar ik echt heel blij van word is als de aanvraag met een akkoord van de trekkingsgerechtigde wordt ingediend of nog beter: als de aanvraag wordt ingediend door trekkingsgerechtigde zelf. Kortom: ik wil eigenlijk dat een aanvraag pas formeel wordt ingediend als er draagvlak vanuit het betreffende gebied is.

Verder wil ik geen aanvragen meer binnenkrijgen van projecten die al zijn uitgevoerd. Dit jaar gaan we echt strenger zijn op onze werkwijze: er moet eerst een toekenning zijn vanuit ons bestuur, vóórdat een project kan worden (op)gestart.”

Eerste editie Espresso for the Mind

Heb je nog tips voor mensen met een goed idee die een aanvraag willen indienen?

“Ga vooral in jouw gebied het gesprek aan met (andere) ondernemers. Vanuit ons bestuur is er best veel mogelijk, mits de ondernemers het collectief een goed plan vinden én het past binnen de doelstellingen van dat gebied.

Daarnaast merken we dat het Ondernemersfonds -en daarmee de trekkingsgebieden-  steeds beter gevonden wordt. Het gebeurt nu dus regelmatig dat er meer plannen en initiatieven in een gebied zijn dan budget. Dat maakt het belang nog groter om als ondernemers en trekkingsgerechtigden  goed met elkaar te blijven praten over wat belangrijk is voor het gebied en daar keuzes op te baseren.”

Last but not least…

“Zou ik willen zeggen: bedenk goed met elkaar wat jullie gebied nou écht nodig heeft. Denk aan thema’s als veiligheid, duurzaamheid, marketing en promotie of het fysiek aantrekkelijk maken van het gebied en zorg dat de aanvragen daar aan bijdragen!”